Mitsubishi Outlander er forbedret på en rekke punkter. Kraftigere motor og lengre rekkevidde på ren elektrisitet, er de viktigste oppdateringene.
Siden introduksjonen i 2014 er det solgt over 15.000 Mitsubishi Outlander PHEV i Norge. Nå er bilen oppgradert med en helt ny 2,4 liters bensinmotor under panseret. Motoren har variable ventiltider og skifter mellom Otto- og Atkinson forbrenningssyklus avhengig av kjøreforhold. Denne motoren produserer også mer kraft, 99 kW/ 135 HK mot tidligere 89 kW/ 121 HK og høyere moment over et bredere turtallsregister (211 Nm mot 190 Nm).
Atkinson-prinsippet er kjent fra blant annet Toyota og gir et meget lavt drivstofforbruk. Ved å kombinere disse to forbrennings-syklusene får man en mer fleksibel motor med tanke på kraft og forbruk.
Fornuftig valg
Ladehybrider er mest effektive med rett kjøremønster. Det ideelle for Outlander er under 50 km per dag for å kunne kjøre på ren strøm til daglig og likevel benytte bensinmotoren til langtur.
Med forbedret rekkevidde på ren strøm har Mitsubishi Outlander PHEV tatt et steg i riktig retning med sin 2018-oppgradering. 10 prosent forbedret batterikapasitet er fasit og dermed vil langt flere kjøre elektrisk til daglig.
Med bare 16. 000 kroner i engangsavgift konkurrer Mitsubishi Outlander PHEV med elbilens avgiftsfritak om å gi mest bil for pengene, men elbilen kan ikke konkurrere med tre minutter stopp på bensinstasjon før ytterligere mange timers kjøring, slik ladehybriden kan.
Oppgradert Mitsubishi Outlander PHEV
2018 oppgraderingen er ikke lett å få øye på for de uten omfattende kjennskap til Outlander. Ny frontgrill, støtfanger, lyssystem (Bi-LED) sammen med støtfanger bak, er en del av pakken som medfører et mer moderne utrykk, men med samme DNA.
Innvendig har designeren benyttet nye materialer, med blant annet skinnseter med diamantsøm, som også har fått kontur på forsetene. Et nytt instrumentpanel er på plass og også egne ventilasjonsdyser for baksetepassasjerer. Det kan virke som en stor oppgradering, men er gjort så diskre at alle tidligere kunder skal føle seg hjemme i nykommeren.
Viktigst
Ute på veien merker vi den viktigste forandringen, som etter vår mening, er den sporty kjøreopplevelsen. Effekten har bare økt med 28 hester, men vi får mye raskere respons enn tidligere.
Bilen virker kvikkere i bytrafikk og raskere styrerespons medvirker til en ungdommelig kjøreopplevelse. Denne bilen har også re-kalibrerte hjuloppheng og kraftigere bremser, samt forbedret støydemping. Til sammen merkes disse oppdateringene godt på veien.
Nye kjøreprogram
Nytt av året er også to helt nye kjøreprogram. «Sport Mode» skal gi en sporty kjøreopplevelse, uten vi fikk den helt store A-ha opplevelsen i dette programmet. Man får riktignok litt raskere respons i «Sport Mode» ved forbikjøring, men i motsetning til enkelte andre modeller – hvor vi foretrekker sport – likte vi best kjøreprogrammet «Normal» til «vanlig kjøring» i Mitsubishi Outlander PHEV.
Siden Mitsubishi Outlander er en kapabel firehjulstrekker har man laget Snow Mode kjøreprogram til vinterbruk. «Snow Mode» er således blitt en del av S-AWC (Super-All wheel control) 4WD systemet til Outlander. Naturlig nok ble ikke dette kjøreprogrammet testet i finværet.
Ladesyklus
Med Outlander ladbar hybrid, kan batteriet lades opp via stikkontakt fra lysnettet (230 V) eller med hurtiglading og dermed gjøre unna dine daglige gjøremål på ren elektrisitet (el-rekkevidde opptil 54 km). Sistnevnte tar ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av fullt batteri.
Dette betyr i praksis at alle med mulighet for å lade via vanlig stikkontakt på jobb har en teoretisk rekkevidde på rundt 10 hel-elektriske mil om dagen.
Konklusjon
Mitsubishi Outlander PHEV har solgt meget godt i Norge, med denne oppgradering ligger alt til rette for et fortsatt godt salg. Sterkere motor, bedre rekkevidde på ren strøm og forbedrede kjøreegenskaper er nøkkelord for 2018-utgaven. Mitsubishi Outlander PHEV gir deg også ekstremt mye bil for pengene med bare 16.000 kroner i avgift.
Fakta Mitsubishi Outlander PHEV
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2,4-liter
- Effekt: 230 hk
- Moment: 332 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 10,5 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Forbruk blandet: 0,2 l/mil WLTP
- Co2 utslipp: 43 g/km WLTP
- Egenvekt: 1.880 kg
- Tilhengervekt: 1500 kg
- Lengde: 4,69 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,71 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: S Edition
- Bagasjerom volum: 721 / 1.584 liter
- Pris fra: Kr 429,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 518.900,-