En rekordsommer er over, og mange er glade for det fine været som har vært i Norge. Men husk at dekkene på bilen din nå kan være langt mer slitt enn vanlig på grunn av den varme sommeren.
Mange nordmenn kan se tilbake på en sommer med rekordtemperaturer, og for mange har også store deler av sommeren blitt tilbragt bak et ratt på bilferier i inn- og utland. Men nå som høsten kommer med regn og dårlig vær, er det viktig å huske på at en så varm sommer som det vi har hatt i år kan ha slitt ut dekkene dine fortere enn vanlig.
– Ved normal kjøring varer et sommerdekk gjerne i rundt 30 000 kilometer, men her kan det selvsagt være store forskjeller. Uansett kan den intense varmen som har vært i store deler av Norge i år ha gjort at dekkene er langt mer slitt enn vanlig. Jo varmere det er, jo mer slites dekkene. Derfor anbefaler vi alle å sjekke mønsterdyden nå i høst, forklarer produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
Haukenes forteller at for noen vil dekkene slites dobbelt så fort som normalt i varmen.
– Det kommer selvsagt an på hvor mye man har kjørt og hvor varmt det har vært. Jo fortere man kjører, jo mer slites også dekkene. Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent, fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker. Ved økt hastighet i sving, øker dekkslitasjen dramatisk.
Våt vei
Våt vei kan imidlertid hjelpe på dekkslitasjen, men det forutsetter at man kjører pent og ikke spinner. Det samme gjelder hvis du kjører med en lett bil med færre hestekrefter.
– Hvis du gjennom sommeren kjører 50 prosent på våt vei, kan du få dobbelt så mange mil ut av dekkene enn om veibanen er våt bare 10 prosent av tiden, viser tester Continental har gjort. Men igjen forutsetter dette at man kjører pent og ikke spinner. Ellers gjelder det å ha en lett bil uten for mye tung bagasje, hvis man skal tenke på dekkslitasje og dekkenes levetid. Og det har også vist seg at jo flere hestekrefter man har, jo mer slites dekkene. Et triks for å få ned dekkslitasjen er å bremse tidligere enn vanlig, forklarer Haukenes.
Uansett anbefaler Haukenes at man sjekker mønsterdybden nå i høst. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk i Norge er 1,6 millimeter, men Haukenes mener man bør bytte dekket hvis det er mindre enn 3 millimeters mønsterdybde.
Kan bytte til vinterdekk allerede nåHvis det viser seg at sommerdekkene er ekstra slitt, kan det være lurt å bytte til vinterdekk allerede nå, mener Haukenes.
– Høsten er her, og man vet aldri når det kan bli minusgrader på natta. Da blir det fort is på veien hvis det har vært fuktighet i lufta. Spesielt de som skal på fjellet i høstferien bør legge om til vinterdekk nå.
Høsten kan også være en smart tid å kjøpe nye sommerdekk på, da det ofte er rabatt på sommerdekk på denne tiden av året.
– Derfor bør man sjekke mønsterdybden på sommerdekkene nå. Er dekkene slitt kan man kjøpe nye sommerdekk så er det i orden foran neste vår, men for mange er det like greit å sette på vinterdekkene allerede nå, avslutter Haukenes.