Nissan tar virkelig i når de oppgrader elektriske Nissan e-NV200. Batteriet øker fra 24 kWt til 40 kWt. Nye e-NV200 hopper elegant over 30 kWt oppgraderingen som Leaf gjennomgikk tidligere og går rett på det store batteriet,og oppgraderingen medfører 65 prosent forlenget rekkevidde.
Vi skal fokusere mest på Nissan e-NV200 7-seters personbil i denne artikkelen, men vi må også nevne varebilen med identisk karosseri, batteripakke og drivverk. Tidligere har det blitt solgt en del e-NV200 varebiler til postvesenet og andre med behov for utslippsfri varebil i byene. Med forbedret rekkevidde øker kundegrunnlaget og dermed har tradisjonelle håndverkerne også begynt å bestille Nissan e-NV200.
Varebilen har lastekapasitet på 4,2 m³, nok til to europaller og lastelengde på 2 meter. Nyttelasten er på opptil 569 kg. Bakdørene har bred åpning, og bilen kan være utstyrt med en eller to skyvedører på sidene. Varebil starter på kr. 267.240.-
7 og 5-seters Personbil
Siden elbil for øyeblikket er uten avgifter er det bare et lite steg opp prismessig fra varebil til 7-seters personbil. Startpris blir på kr. 310.090,-. Personbilen med navn Evalia leveres også som ordinær 5-seter, men ikke kjøp denne utgaven.
7-seters-utgaven er laget på samme prinsipp som flerbruksbilen med en rekke fleksible seteløsninger. Tredje seterad kan ved et enkelt håndgrep felles opp, dermed vil man få tilnærmet samme bagasjeroms plass som 5-seteren. De to bakerste setene fjernes permanent via to bolter. Bilen kan brukes som vanlig 5-seter, men du har to ekstra seter i reserve.
Innvendig
På plass i førersetet legger vi merke til at NissanConnect EV-navigasjonssystemet er oppdatert. De tilkoblede tjenestene i bilen kommuniserer med NissanConnect EV-appen på telefonen, inkludert ladestatus og strømforbruk. Appen kan også starte varmeanlegget slik at man har en isfri bil på kalde vinterdager.
På utstyrsfronten finnes software-telematikk, ryggekamera, nøkkelfritt-system, cruisekontroll og mye mer som standardutstyr. På plass i førersete føler vi oss hjemme. Sete kan justeres frem og tilbake uten hindringer for beinet, ingen nøkkel er i veien og beinet ligger inntil en perfekt formet «tunnel» dog uten polstring. Setene er enkle i utformingen, men vi sitter faktisk godt.
Når vi flytter oss en rad bakover er plassen grei der også. Andre seterad innehar den samme fleksibiliteten, for setene kan vippes opp. På den måten har man ekstra plass til bagasje på et helt flatt gulv. I tillegg inneholder bilen hele 13 ulike oppbevaringsplasser til lagring, inkludert en skuff under midtkonsollen.
Nå har dere ventet lenge…
Siden nordmenn er hysterisk opptatt av rekkevidde skal vi gå igjennom hva dere kan forvente med 40 kWt batteri. Vi starter kjøreturen med 82 prosent batterikapasitet og rekkeviddeindikatoren viser en rekkevidde på 220 km.
Det var gode elbilforhold denne dagen vi testet bilen. Siden Nissan e-NV200 er stor antar vi at rekkevidden vinterstid blir betydelig lavere på grunn av stort oppvarmingsbehov for alle 7-passasjerer. Alle elbiler er gode å kjøre i bytrafikk, der de ruller nesten lydløst rundt. Nissan e-NV200 er intet unntak, men i tillegg sitter du høyt med god oversikt som gir den ekstra gode følelsen.
Eco-spareprogrammet er innkoblet automatisk. Vi får faktisk en helt annen bil ved deaktivering, raskere respons og mer krefter. Ulempen er at rekkevidden minsker.
Batterikapasitet
Ute på motorvei ligger vi i venstre fil uten å ta hensyn til strømforbruk, som forventet øker forbruket betydelig. I byen er vi nede på 1,6 kWt pr mil uten tanke på kjøreøkonomisk, noe som indikerer en rekkevidde på 25 mil om vi benytter ohms lov til å regne rett ut fra batteriets 40 kWt kapasitet uten reduksjonsfaktor eller info om netto batteri kapasitet.
Dette stemmer forbausende bra med fabrikkens tall: Rekkevidde – Blandet kjøring (WLTP): 200 km. Rekkevidde – Bykjøring (WLTP): 301 km. Fabrikktallene er etter den nye realistiske kjørestandarden og ikke den urealistiske (NEDC) son ble benyttet tidligere.
Lading
Det er tre måter å lade din 100 prosent elektriske Nissan e-NV200 på. Bruk hjemmeladeren og lad batteriet fra ladevarsel til 100 posent på bare 7,5 timer takket være den innebygde laderen som kan ta imot 6,6 kW. Du kan også lade opp over tid ved bruk av stikkontakten hjemme fra ladevarsel til 100 prosent på 21,5 timer.
Hurtigladere rundt vårt langstrakte land fyller opp batteriet fra ladevarsel 80 prosent på 40 til 60 minutter. Som vanlig med hurtiglading begrenses kapasiteten til 80 prosent for å redusere varmegang i batteriet.
Konklusjon
Nissan e-NV200 Evalia er en prisbombe. Perfekt flerbruksbil til storfamilien, barnehager og alle de med behov av en flerbruksbil som kan forvandles fra 7-seter til en bil som svelger 2,94 m3 i bagasjerommet ved enkle grep. Endelig kan storfamilien kjøpe en velfungerende 7-seter til drøye 300.000 kroner.
Fakta Nissan e-NV200 Evalia
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 107 hk
- Moment: 254 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 14,0 sekunder
- Toppfart: 123 km/t
- Forbruk blandet: 2,59 kWt/mil (WLTP)
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.250 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,56 m
- Bredde: 1,75 m
- Høyde: 1,84 m
- Akselavstand: 2,72 m
- Utstyrsnivå: Evalia
- Bagasjerom volum: 0,44 m3 / 2,94 m3
- Pris fra: Kr 301.090,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 316.990,-