Nye Mercedes-Benz B-klasse har blitt mer praktisk, avansert og sportslig enn noen gang før. Med MBUX og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå har familiebilen blitt en praktisk teknologibombe. Salget åpner i desember og modellen forventes til Norge i februar 2019.
– Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse, sier Audun Hermansen, PR og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Optimalisert design
Den nye sportslige silhuetten er ikke bare estetisk elegant, men har først og fremst en funksjon. Cd-verdien er senket til 0,24 og gjør nye B-Klasse til aerodynamisk leder i sitt segment. De nye frontlyktene har blitt smalere og fått en mer aggressiv fremtoning med ny lyssignatur. Det samme gjelder baklyktene som bredder og senker det visuelle uttrykket for en sportslig profil. Dette understrekes ytterligere i kombinasjon med 19-tommers felger som tilvalg.
Fleksibilitet
Seteryggen på den bakre seteraden kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Denne fleksibilitet gjør at bagasjerommet rommer fra 455 til 705 liter. Med seteraden nedfeldt og last til taket øker volumet til hele 1540 liter.
Høyteknologisk interiør
Det nye rattet med berøringsflater, widescreen cockpiten og turbindysene er hentet fra det suksessfulle interiøret i A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere innsteg. MBUX er selvsagt på plass med augmented reality, kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten «Hey, Mercedes». Aktiv sikkerhet er et av de viktigste fokusområdene til Mercedes-Benz og B-Klasse er intet unntak. Her følger aktiv bremseassistent som standard, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Motoralternativer
Fra salgstart blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin og dieselalternativer. Det mest spennende alternativet for det norske markedet er den tverrstilte OM654 med avansert og fremtidsrettet renseteknologi. Faktisk klarer denne motoren standardene som er satt for steg to i RDE-testen (Real driving Emmisions), som er en del av Euro 6 d fra 1 januar 2020.
Teknisk data
- B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 128-124 g/km)
- B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 129-124 g/km)
- B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.4-4.1 l/100 km, combined CO2 emissions 115-109 g/km)
- B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.4-4.2 l/100 km, combined CO2 emissions 119-112 g/km)
- B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.5-4.4 l/100 km, combined CO2 emissions 119-116 g/km)