- 383.900 solgte biler fra januar til august, 21.9 % mer enn i 2017
- Antall utleveringen økte forrige måned på grunn av WLTP
- 18. september blir den nye SEAT Tarraco vist frem
– SEATs globale salg økte med 38.9 % i august, og nådde et salg på totalt 41.200 biler, mot 29.700 i 2017. Avgiftsendringen fra 1. september, i kombinasjon med SEATs imponerende salgstall, har akselerert antall utleveringer. SEAT slo sin gamle august-rekord fra år 2000, hvor de solgte 32 900 biler.
Så langt i år har SEAT solgt totalt 383.900 biler – hele 21,9 % mer enn på samme tidspunkt i fjor. Videre har de også registrert det høyeste salgsvolumet fra januar til august noen sinne.
SEATs visepresident for Marked og Salg, Wayne Griffiths sier at de høye salgstallene i august er påvirket av flere faktorer.
– Salgstallene er tydelig påvirket av WLTP-protokollen som ble innført 1. september. I tillegg har en salgsoffensiv ført til høyt volumt i juli og august, noe som kommer til å påvirke resultatet i september. De neste månedene kommer til å bli utfordrende for alle bilprodusenter. Vi kommer til å merke effekten av WLTP resten av året, og det kommer til å påvirke salgstallene og volumet av registrerte biler i hele europa.
SEATs resultater på verdensbasis er i stor grad ført an av veksten i det europeiske markedet. Fra januar til august har de mestselgende landene vært vitne til en imponerende vekst. Tyskland har hatt en vekst på 27,6 %, Spania en vekst på 18,2 %, og Storbritannia en vekst på 26,2 %. I Tyskland og Storbritannia har SEAT levert sine beste august-resultater noen sinne, og i Spania var SEAT det mestselgende bilmerket – med Leon og Ibiza som de mest solgte modellene.
SEAT hadde en enda større vekst i Frankrike, hvor salget økte med 31,1 % i år, med 21.600 solgte biler. Østerrike er SEATs femte største marked, takket være en vekst på 26,3 % – noe som gjør merket til ett av de tre mest solgte bilmerkene i landet. SEAT så også en solid vekst i Italia, med 15.300 solgte biler og en vekst på 26,8 %, samt i Polen med en vekst på 30,3 %, Belgia en vekst på 44,3 %, og Portugal en vekst på 25,5 %.
I tillegg er Algerie det raskest voksende markedet utenfor Europa. Dette skyldes i hovedsak åpningen av fabrikken Relizane. Så langt i år har 13.900 biler blitt levert, det er 11.800 mer enn samme periode i fjor.
Den nye Tarraco fullfører SUV-offensiven
Nå er det i underkant av to uker til SEAT presenterer Tarraco – familie-SUVen som fullfører merkets SUV-linje sammen med Arona og Ateca. Tarraco, som er det latinske navnet for Tarragona, får sin verdenspremiere 18. september i byen som bærer det samme navnet. Tarraco kommer for salg allerede i desember.
I løpet av de neste ukene skal SEAT også legge til CUPRA Ateca i modellporteføljen sin, samt Arona TGI – den første SUVen på markedet som drives av komprimert naturgass. Den mest bærekraftige utgaven av Arona blir en del av SEATs CNG-linje, som per i dag består av Mii, Ibiza og Leon.