Den samme type teknologi som toppidrettsutøvere benytter for å perfeksjonere sine prestasjoner blir nå også tatt i bruk ved Fords fabrikk i Valencia i Spania.
70 ansatte ved fabrikken benytter seg nemlig av en helt spesiell drakt som registrere og lagrer alle bevegelsene de foretar seg ved samlebåndet.
Hele 21 arbeidsprosesser knyttet til produksjonen av nye Ford Transit Connect og 2-liters Ecoboost-motoren, som starter denne måneden, blir nøye registrert og forsøkt forbedret.
Skal gi en bedre arbeidshverdag for de ansatte
Systemet er utviklet i et samarbeid mellom Ford og Instituto Biomecánica de Valencia.
I dag brukes denne type bevegelsesdrakter blant annet til å registrere nøyaktig hvordan en friidrettsstjerne løper og i utviklingen av dataspill for å gjøre bevegelsene mest mulig realistiske.
– Det er bevist at toppidrettsutøvere ved bruk av denne typen avansert bevegelsesteknologi kan fange opp små bevegelser som kan justeres på og utgjøre en stor forskjell for resultatene. For våre ansatte betyr teknologien at vi kan innføre små endringer i arbeidsrutinene som gjør at de ansatte får en mer komfortabel og bedre arbeidshverdag, sier produksjonssjef ved Fords fabrikk i Valencia, Javier Gisbert.
Registrerer belastende arbeidsbevegelser
Den ettersittende drakten har i alt 15 små bevegelsessensorer som er koblet til en trådløs enhet. Systemet registrer hvordan en person beveger seg på jobb med et spesielt fokus på hode-, nakke-, skulder-, arm- og benbevegelser.
Bevegelsene blir registrert av fire spesielle kameraer som likner de som brukes i en rekke spillkonsoller i dag. Disse er plassert i nærheten av den ansatte og gir en 3-dimensjonal fremstilling av alle bevegelsene.
I etterkant benyttes spesialtrente ergoterapeuter til å hjelpe hver enkelt ansatt med å få en riktigere arbeidsstilling. For å utvikle individuelt tilpassede arbeidsstasjoner for den enkelte ansatte måler også systemet høyde og armlengde.
Vurderer å innføre bevegelsesdraktene i alle europeiske fabrikker
Ford vurderer nå å innføre dette systemet i alle sine europeiske fabrikker.
Dette er et ledd i arbeidet som bilprodusenten startet i 2003 for å redusere antall skader blant de ansatte over hele verden – gjennom bruk av ergonomiske teknologier og datadrevne prosessordninger.