70 år med fart, eleganse og optimisme

 

Den 8. juni er det 70 år siden den første Porsche-modellen rullet ut av den tyske bilfabrikken. Det har vært 70 år med stil, eleganse, fart, tilbakegang og optimisme. Nå om dagen er det primært det sistnevnte som gjelder.

 

Porsche har de siste 70 årene var synonymt med sporstbilkonstruksjoner av beste merke. Fra den første 356 «Nr. 1» Roadster, med aluminiumskarosseri og 35 hesters motor, til dagens brede modellspekter.

 

Startet eventyret

Det var ingeniøren Ferdinand Porsche – født i 1875 – som startet eventyret. Han designet en elektromotor for bruk i datidens biler og siden ballet det…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Den 8. juni er det 70 år siden den første Porsche-modellen rullet ut av den tyske bilfabrikken. Det har vært 70 år med stil, eleganse, fart, tilbakegang og optimisme. Nå om dagen er det primært det sistnevnte som gjelder.

 

Porsche har de siste 70 årene var synonymt med sporstbilkonstruksjoner av beste merke. Fra den første 356 «Nr. 1» Roadster, med aluminiumskarosseri og 35 hesters motor, til dagens brede modellspekter.

 

Startet eventyret

Det var ingeniøren Ferdinand Porsche – født i 1875 – som startet eventyret. Han designet en elektromotor for bruk i datidens biler og siden ballet det seg på. Han ansatte Ferdinand (Ferry) Porsche i 1931 og både før og under den annen verdenskrig, sto herrene Porsche for mye av designet av bilparken til Hitler & Co.

Produksjonen startet i det små etter krigens slutt. Det var lite biltrafikk, så Porsche kunne teste sine biler på vanlige veier uten å ta hensyn til fart og andre kjøretøy. I 1950 dør Ferdinand Porsche, men arbeidet fortsetter. Først i 1955 starter produksjonen for fullt med modellen 365A som hadde tre forskjellige motoralternativer: 1300 og 1600, samt 1500 GS Carrera. Carrera har blitt et merkenavn for Porsche og navnet kommer fra konkurransen Carrera Panamericane, der Porsche deltok med stort hell med sine racerbiler.

 

 

Store forandringer

I 1957 kommer Ferrys sønn, Ferdinand, inn i bedriften og han viser et stort talent for design og designet grunnplattformen til 911. En design som står seg selv i dag.

Siden har det skjedd store teknologiske forandringer både når det gjelder motorvalg og interiør. I 1972 ble et merkeår, for da introduserte Porsche modellene 911 RS og RSR. I utgangspunktet var bilene ment for racing, lette og kraftfulle som de var. Samme år trekker familien Porsche seg ut av selskapet, men Ferry forblir som styreleder.

Porsche 911, som ble presentert for første gang i 1963, er solgt i langt over en million eksemplarer. Det er denne sportsbilen som ligger til grunn for alt Porsche utvikler og produseres.

 

Hadde problemer, men…

Porsche har hatt sine tilbakeslag. Spesielt i årene rundt 1990 og fremover var det trange økonomiske kår, men Porsche Boxster ble en modell som på mange måter reddet bilmerket. Boxster kom i 1996.

I fjor solgte Porsche 246. 375 biler. Omsetningen var på 23, 5 milliarder euro og selskapet hadde en driftsmargin på hele 17,6 prosent. Ingen annen bilprodusent i verden kan vise til så gode økonomiske resultater. Optimismen råder.

 

 

Mange utstillinger

Fremtidens sportsbil fra Porsche – en Mission E – er neste steg. Dette er en helektrisk bil med en motoreffekt på over 600 hestekrefter og en rekkevidde på 500 kilometer. Akselerasjonen er fra 0-100 km/t på under 3,5 sekunder. Bilen blir oppladet til 80 prosent på kun et kvarter.

70 årsjubileet markeres gjennom hele året med første utstilling i Los Angelsen i februar. 9. juni åpnes blant annet en spesialutstilling i Porschemuseet. Det hele avsluttes på Porsche Arena i Stuttgart 13. oktober.

 

Les mer på www.porsche.com/museum/en/

 

Artikkelen fortsetter under annonsen