Snart premiere for denne bilen

Mercedes-Benz EQC nærmer seg verdenspremiere og serieproduksjon, men før modellen når norske kunder i 2019 må den gjennom omfattende tester, fra 35 minusgrader i Nord-Sverige til Spanias brennende sommervarme.

– Over 2000 nordmenn har til nå reservert EQC og det er derfor ekstra gledelig å kunne meddele at den er i rute og får sin verdenspremiere allerede i september i år. Men før bilen når våre kunder i 2019 skal den gjennom omfattende testing for å oppfylle Mercedes-Benz sine høye kvalitetsstandarder, som gjelder uansett drivlinje og kraftkilde, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.

Fra datasimulering til telehiv

Datasimulering dekker…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-Benz EQC nærmer seg verdenspremiere og serieproduksjon, men før modellen når norske kunder i 2019 må den gjennom omfattende tester, fra 35 minusgrader i Nord-Sverige til Spanias brennende sommervarme.

– Over 2000 nordmenn har til nå reservert EQC og det er derfor ekstra gledelig å kunne meddele at den er i rute og får sin verdenspremiere allerede i september i år. Men før bilen når våre kunder i 2019 skal den gjennom omfattende testing for å oppfylle Mercedes-Benz sine høye kvalitetsstandarder, som gjelder uansett drivlinje og kraftkilde, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.

Fra datasimulering til telehiv

Datasimulering dekker alle viktige utviklingsområder, fra validering av konstruksjonsevnen til kollisjonsegenskaper, aerodynamikk, styrefølelse og ikke minst forbruk og rekkevidde. Dette gir ingeniørene unik innsikt på en svært effektiv måte, men ingen modell går i serieproduksjon uten omfattende testing på vanlig vei. Her fokuseres det på holdbarheten til komponenter som drivlinje og fjæringssystem, samt funksjonell testing av bilene under ulike værforhold.

200 prototyper og preproduksjonsmodeller

Med et forhold på 35% til 65% mellom digital testing og tester på vanlig vei, kombineres det beste fra begge verdener – i henhold til de høye kvalitetskravene som stilles til en modell fra Mercedes-Benz. Hele 200 prototyper og preproduksjonsmodeller er bygget for dette formålet og testes under ekstreme forhold.

Verden rundt i fire år

Gjennom fire år har flere hundre eksperter vært involvert i testing av bilen i Tyskland, Finland, Sverige, Spania, Italia, Dubai, Sør-Afrika, USA og Kina. Gjennom alle sesonger og alle forhold har bilen blitt satt på prøve i temperaturer som strekker seg fra minus 35 til hele 50 plussgrader i påvente av markedslanseringen i 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen