Slik ser den nye Leaf ut. Bilen er allerede mektig populær blant norske bilkjøpere.
Brennes Auto i Sarpsborg og Moss har allerede forhåndsbestillinger på 235 nye Leaf. Bilene skal leveres fra marsmåned og utover. På landsbasis har flere tusen bestilt den nye Leaf, som har meget god pris og solid rekkevidde.
-Bestillingene på den nye bilen har kommet jevnt og trutt siden vi åpnet for bestillinger i september. Etter at vi hadde bilen på prøve et par dager i november, slik at kundene kunne få se og oppleve bilen, kom det storinnrykk av bestillinger, forteller salgssjef hos Brennes Auto i Sarpsborg, Tore Pettersen og salgssjef hos Brennes Auto i Moss, Daniel Hertzman til Motormagazinet.
Solid rekkevidde
Den nye Leaf er altså en elektrisk bil med en rekkevidde på 378 kilometer. Bilen har et batteri på 40 kWh, som skal gi en realistisk rekkevidde på mellom 240 og 300 kilometer.
Bilen har fire forskjellige utstyrsnivåer: Visia, Acenta, N-Coccecta og Tekna. Billigste bil levert Østfold kommer på 253. 400 kroner, mens dyreste modell vil koste 314. 000 kroner. Den nye Leaf har et moderne designuttrykk og vil nok falle i smak hos de aller fleste.
-Her får man mye bil for pengene, og vi merker at østfoldingene er spesielt interessert nå som det er mulig å kjøre tur/retur Østfold uten å ha rekkeviddeangst. Mange av bestillingene er blant annet gjort av Fredrikstad-folk som nå vet at bomringen snart kommer, påpeker Pettersen.
Godt forberedt
Brennes Auto i Sarpsborg og Moss har forberedt seg godt til storleveringene. Det er mye logistikk som skal på plass når så mange biler skal leveres på kort tid. Det er bestilt opp hjul og ekstrautstyr. Folk står klare til teknisk og kosmetisk klargjøring av alle bilene. Nissan har garantert levering, så i motsetning til flere andre konkurrenter skal markedet få de bilene de etterspør.
-Vi får en travel ettervinter og vår, men det er jo bare moro, sier de to salgssjefene.
Bil nummer to
Den nye Leaf erstatter ikke salget av Qashqai. Leaf har nemlig en annen målgruppe enn Nissan Qashqai.
-Leaf vil ofte bil nummer to i familien, så på kort sikt vil ikke Qashqai-salget bli nevneverdig påvirket, tror vi. Hva som skjer i et lengre perspektiv er naturligvis ikke godt å si.