Sjekk lufttrykket i sommer

 

 

Riktig lufttrykk i bildekkene kan være like viktig som riktig skismurning på skitur. Det er sommer og mange nordmenn skal på bilferie. Da er det viktig å sjekke lufttrykket før man drar på tur.

– Det sies gjerne at riktig lufttrykk i bildekkene er like viktig som riktig skismurning på skitur. Bare spør racerførere som umiddelbart merker forskjell om lufftrykket er feil. Men også på veien er det viktig med riktig lufttrykk for å ta vare på sikkerheten, sier produktsjef hos Dekkmann Torleiv Dalen Haukenes.

Feil lufttrykk endrer bilens kjøreegenskaper. Både bremselengde, kjøreegenskaper og grep på vått føre…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Riktig lufttrykk i bildekkene kan være like viktig som riktig skismurning på skitur. Det er sommer og mange nordmenn skal på bilferie. Da er det viktig å sjekke lufttrykket før man drar på tur.

– Det sies gjerne at riktig lufttrykk i bildekkene er like viktig som riktig skismurning på skitur. Bare spør racerførere som umiddelbart merker forskjell om lufftrykket er feil. Men også på veien er det viktig med riktig lufttrykk for å ta vare på sikkerheten, sier produktsjef hos Dekkmann Torleiv Dalen Haukenes.

Feil lufttrykk endrer bilens kjøreegenskaper. Både bremselengde, kjøreegenskaper og grep på vått føre kan bli vesentlig dårligere med feil lufttrykk. Dessuten vil feil lufttrykk også øke rullemotstanden og dermed føre til høyere drivstofforbruk. Til syvende og sist vil man også reduserer levetiden til dekkene med feil lufttrykk.

– Det er svært enkelt å sjekke lufttrykket i dekkene. Det er bare å dra innom nærmeste bensinstasjon og sette luftpistolen på ventilen. Da ser man umiddelbart hvilket lufttrykk man har. Det er viktig at bilen står relativt plant og at man ikke har kjørt lenge på forhånd slik at dekkene er varme.

Hva som er riktig lufttrykk ser man i instruksjonsboka til bilen, i dørkarmen eller på en plakat som pleier å henge på bensinstasjonen. Det oppgis også hvor mye luft man skal ha i dekkene hvis bilen er fullastet, noe den ofte er om man skal på ferie.

– Når man vet hva som er rett lufttrykk er det bare å fylle ekstra eller eventuelt slippe ut litt luft. Det er også viktig å huske at lufttrykket kan endre seg, så vi anbefaler at man sjekker trykket en gang i måneden.

Skulle lufttrykket være feil, er det bedre med for mye luft enn for lite, mener Haukenes:

– Moderne dekk slites i liten grad på midten med for mye luft. De slites faktisk mest på midten med for lite luft, og mange er ikke klar over det. Årsaken er at med dagens brede dimensjoner vil midten av slitebanen slynges fremover på grunn av sentrifugalkraften ved for lite luft. Med mye luft strammes konstruksjonen mer opp. Derfor er bør man bruke lufttrykket for maks last når man skal justere lufttrykket. På den måten sparer man både dekk og drivstoff.

Moderne biler har i dag TPMS, en såkalt Tire Pressure Monitoring System, i dekkene. Dette systemet vil varsle sjåføren hvis lufttrykket er feil.

Dagens Dekkmann er resultatet av en sammenslåing av to selskaper; Olrich Gummiservice, som ble startet så tidlig som i 1929 og Dekkmann, som ble etablert i 1957. Olrich navnet ble tatt bort i 1996 og selskapets navn har vært Dekkmann AS siden da. Kjeden består av 55 egeneide og franchise avdelinger fra Mandal i sør til Alta i nord. Selskapet Dekkmann AS er en datter av Continental Dekk Norge AS og dermed «datterdatter» av Continental AG i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen