Advarer mot for lav mønsterdybde

Slitte dekk kan føre til alvorlige ulykker på grunn av for lang bremselengde. Eksperten ber alle sjekke dekkene foran årets sommersesong.

– Et dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde har 60 prosent lengre bremselengde enn et nytt dekk på vått føre, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Økningen på 60 prosent tilsvarer to og en halv billengde hvis man kjører i 80 km/t. Det kan være forskjellen på liv og død, forklarer Haukenes.

– Hvis man stopper én billengde unna en hindring med et nytt dekk, vil man fortsatt ha en hastighet på rundt 25 km/t når man treffer dersom…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slitte dekk kan føre til alvorlige ulykker på grunn av for lang bremselengde. Eksperten ber alle sjekke dekkene foran årets sommersesong.

– Et dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde har 60 prosent lengre bremselengde enn et nytt dekk på vått føre, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Økningen på 60 prosent tilsvarer to og en halv billengde hvis man kjører i 80 km/t. Det kan være forskjellen på liv og død, forklarer Haukenes.

– Hvis man stopper én billengde unna en hindring med et nytt dekk, vil man fortsatt ha en hastighet på rundt 25 km/t når man treffer dersom dekkene kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, advarer han.

Regler tilpasset Europa

1,6 millimeter er minste tillatte mønsterdybde i Norge, men ifølge Haukenes er det et krav som ikke er tilpasset norske forhold.

– Reglene er basert på EU-reglene, og tar dermed ikke hensyn til vær- og føreforhold her til lands. Vi har mer regn og vanskelig føre enn mange andre steder i Europa. Reglene tar også hensyn til både miljø og økonomi i tillegg til sikkerheten, sier han.

For norske bilister anbefaler han å bytte dekk når mønsterdybden nærmer seg tre millimeter. Da øker bremselengden fra 80 km/t på vått føre med rundt én billengde sammenlignet med en bil med nye dekk.

– Forskjellen på dekk med 1,6 og 3 millimeter er i praksis enorm – selv om det kanskje ikke høres så voldsomt ut på papiret. Å kjøre med dekk som har mindre enn 3 millimeter mønsterdybde på våt vei er rett og slett trafikkfarlig, sier Haukenes.

Sjekk dekkene minst to ganger i året

Ifølge eksperten bør man minst sjekke både sommer- og vinterdekkene grundig hver gang man legger om, og gjerne en gang midt i sesongen i tillegg. En overfladisk titt mens man holder på med hjulskift er ikke godt nok.

– Se over hele dekket og slitebanen nøye. Det kan være skader på dekkene som man ikke legger merke til i hverdagen. I denne sammenhengen bør man også måle mønsterdybden, sier han.

Mønsteret måles på innsiden, midten og utsiden av slitebanen på dekket, og dette bør helst gjøres tre-fire forskjellige steder på dekket.

– Du kan bruke et skyvelær, men det er mye enklere med et verktøy som er laget for dette. Mange gummiverksteder gir bort slike gratis, og du kan også stoppe innom nærmeste Dekkmann-avdeling for å få målt mønsterdybden, avslutter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen