Ny Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST 2017

I dag ble nye Ford Fiesta ST vist frem for aller første gang.

Under panseret på den lille råtassen sitter en tresylindret bensinmotor som leverer hele 200 HK !

Den nye, spreke ST-modellen fra Ford gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Maksimalt dreiemoment fra den nye 1,5-liters tresylindrede Ecoboost-motoren er på hele 290 Nm.

– Nye Fiesta ST lever opp til vår filosofi om å tilby banebrytende teknologi for ytterligere å forbedre alle egenskapene til understell og drivverk, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

Bilen har offisiell verdenspremiere på bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag ble nye Ford Fiesta ST vist frem for aller første gang.

Under panseret på den lille råtassen sitter en tresylindret bensinmotor som leverer hele 200 HK !

Den nye, spreke ST-modellen fra Ford gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Maksimalt dreiemoment fra den nye 1,5-liters tresylindrede Ecoboost-motoren er på hele 290 Nm.

– Nye Fiesta ST lever opp til vår filosofi om å tilby banebrytende teknologi for ytterligere å forbedre alle egenskapene til understell og drivverk, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

Bilen har offisiell verdenspremiere på bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars.

Tresylindret motor og flere kjøremodus

Den tredje generasjonen Fiesta ST blir den første Ford Performance-modellen som leveres med tresylindret motor. Det er også den første Fiesta ST som leveres med flere kjøremodus. Her kan du velge mellom innstillingene «Normal», «Sport», eller «Track» for optimal kjøreopplevelse – enten du kjører på motorvei eller bane. Modusene tilpasser motor, styring og bilens stabilitetskontroll for å gi deg det optimale kjøreoppsettet.

Bruk av ulike kjøremodus påvirker også bilens lyd for å gi deg en enda mer engasjerende kjøreopplevelse. Dette skjer ved hjelp av en elektronisk lydforbedringsteknologi og en aktiv ventil som er koblet opp mot bilens eksosanlegg. Teknologien forsterker den allerede sportslige lyden fra den nye 1,5-liters Ecoboost-motoren.

– Med de nye kjøremodusene og den helt nye Ecoboost-motoren som leverer en enestående kombinasjon av ytelse og drivstoffeffektivitet, vil den nye modellen levere den mest allsidige, engasjerende og morsomme Fiesta ST-kjøreopplevelsen noensinne, sier Bakaj.

Den nye 1,5-liters Ecoboost-motorens tresylindrede arkitektur leverer også et naturlig høyt dreiemoment ved lavt turtall. Ytelsen blir ytterligere forsterket av en ny turbolader som benytter seg av et turbindesign for å bygge ladetrykk raskere og minimere forsinkelsen. Dette gir både bedre respons og en morsommere kjøreopplevelse.

Bransjeledende teknologi sparer drivstoff

Den nye motoren får også Fords bransjeledende teknologi som for første gang muliggjør sylinderkutt på en tresylindret motor.

Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen til at et sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring når man ikke trenger motorens fulle kapasitet.

Et eksempel som illustrerer Fords avanserte ingeniørferdigheter er at sylinderkuttet kan starte eller stenges ned i løpet av 14 millisekunder. Det er 20 ganger raskere enn det tar å blunke med øyet!

Avanserte løsninger motvirker vibrasjoner slik at deaktivering og reaktivering av sylinderen ikke merkes av sjåfør på verken drift eller motorytelse. CO2-utslippet til nye Fiesta ST er anslått til å bli 114 g/km.

Bedre veigrep

Det smidige og direkte Ford Performance understellet blir støttet av ny teknologi som forbedrer veigrepet ved kjøring i svinger og reduserer understyring. Dette gjøres ved å bruke bremsekraft på det innerste forhjulet i svingen.

Tre modus på den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) gjør at sjåføren kan velge mellom full intervensjon, en begrenset inngripen fra bilen eller at hele systemet er deaktivert.

Rikholdig utstyrt

Den neste generasjon Fiesta ST byr også på muligheten til å gjøre bilen mer personlig enn noen gang. Kundene kan velge mellom en rekke dekorelementer og stylingpakker.

Fiesta ST vil også bli utrustet med:

  • Recaro-seter
  • Sportslig ratt som er flatt i bunnen.
  • Eksklusive 18 tommers aluminiumsfelger.
  • Eksklusivt B&O PLAY stereoanlegg
  • Ford SYNC 3 infotainmentsystem
  • 3- eller 5-dørs karosseri

– De neste  kundene av Fiesta ST vil kunne nyte godt av teknologiutviklingen som Ford Performance har benyttet på supersportsbilen Ford GT og Focus RS. Eksempler på dette er både systemet for bensinnsprøyting og kjøremodusteknologien, sier Ford Performance-sjef, Dave Pericak.

Fiesta ST er klar for markedet tidlig i 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen