Opel viser maritime muskler

Navnet sier det meste: Når svenske Cimco Marine AB gir Opels dieselmotor en maritim vri bærer den navnet OXE. Sterk som en okse er den klar til å sørge for å jage svært raske båter gjennom vannet.

Utenbordsmotoren er basert på den svært moderne toliters dieselmotoren som produseres på Opel-fabrikken i Kaiserslautern, en motor som er mest kjent for å sørge for krefter til familiebiler som Opel Insignia og Zafira.

Marineversjonen av den firesylindrede motoren, leverer 200 hestekrefter (147 kW) ved 4.100 omdreininger, med et maksimalt dreiemoment på 400 Nm allerede fra 2500 omdreininger.

Effektiv og komfortabel: Motoren…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Navnet sier det meste: Når svenske Cimco Marine AB gir Opels dieselmotor en maritim vri bærer den navnet OXE. Sterk som en okse er den klar til å sørge for å jage svært raske båter gjennom vannet.

Utenbordsmotoren er basert på den svært moderne toliters dieselmotoren som produseres på Opel-fabrikken i Kaiserslautern, en motor som er mest kjent for å sørge for krefter til familiebiler som Opel Insignia og Zafira.

Marineversjonen av den firesylindrede motoren, leverer 200 hestekrefter (147 kW) ved 4.100 omdreininger, med et maksimalt dreiemoment på 400 Nm allerede fra 2500 omdreininger.

Effektiv og komfortabel: Motoren i OXE er produsert i Tyskland, og designet for utholdenhet og lavt forbruk. Påhengsmotorer er utsatt for ekstreme påkjenninger, fordi de ofte kjøres med full gass store deler av tiden.

Et forbruk på 43 liter i timen, 42 prosent lavere enn en tilsvarende moderne totaktsmotor, kombinert med svært lavt støynivå, gjør den OXE til en motor som er godt egnet for raske båter som brukes i næring eller av nødetatene.

En av de første OXE-motorene som Cimco Marine har levert, er til et stort lakseoppdrettsanlegg i Skottland.

Perfekt match: – Behovet for å bevege seg fra bensin til diesel var nødvendig for å redusere faren for brann, gi større driftssikkerhet, lengere serviceintervaller, større rekkevidde og utnytte tilgjengeligheten av diesel, sier Magnus Folin, CEO i Cimco Marine.

Det svenske selskapet testet en rekke personbilmotorer før de fant den rette. Etter tre år med tøff testing var valget enkelt – tysk ingeniørkunst matchet med svensk teknikk.

Motoren er tilpasset bruk under tøffe forhold. Takket være et system for tørrsumpsmøring, er det ingen fare for driftsproblemer, selv i svært røff sjø.

Et spesialutviklet patentert reimdriftsystem, sørger for at kreftene overføres til propellen uten at det store momentet skaper problemer.

Det svært sofistikerte drivverket, sørger også for ekstremt god kontroll av kreftene ved lave hastigheter, noe som er viktig for båter som brukes i lete- og redningsoppdrag.

OXE har også et lukket kjølesystem, en fordel i havområder med is, eller mye vegetasjon i vannet.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen