Polaris Slingshot ligner ingenting annet på veien, for den kombinerer motorsykkelens frihet med kjøreegenskapene til gokart.
Ingressen kan være litt misvisende siden det ikke er påbudt med hjelm. Friheten føles bedre enn på en motorsykkel og du sitter så lavt at man kan faktisk lene armen ut av kjøretøyet og berøre asfalten uten at jeg vil anbefale det i full fart.
To passasjerseter ved siden av hverandre medfører god kommunikasjon mellom fører og passasjer, telefonen med din favorittmusikk kan koples til via Bluetooth og da er du ikke avhengig av radiostemmer som er høye på seg selv, så der er Polaris Slingshot lik en bil igjen.
Etter en dag på veien er jeg fremdeles ikke sikker på hvilken gruppe kjøretøy Polaris Slingshot tilhører, den har litt av alt.
Skeptisk
På forhånd var jeg svært skeptisk til Polaris Slingshot. 2,4 liters motor mellom en rørramme med hjuloppheng i Formel 1 stil lover godt, men siden maskinen har tre hjul var skepsisen stor. Det er episoder fra Top Gear som surrer rundt i underbevisstheten, for i Clarkson showet ender det vanligvis med rundvelt når trehjulinger testes. Vel, vi skrider til verket, det må sies at Slingshot er utrolig sprek å se til. Man kan ane inspirasjon fra Corvette Stingray i linjene, men Slingshot har videreutviklet linjene slik at fronten ligner en Stingray på steroider.
Herlig lyd
Tiden går og når det er på tide å ta plass og trykke inn startknappen så våkner motoren med et brøl. Vår utgave er oppgradert med effektanlegg og gir mye bedre lyd enn originalen og siden Slingshot slipper ut eksosen under setene så er det et herlig lydbilde inne i maskinen.
Vi setter kurs mot nærmeste tunnel, rundt 6000 omdreininger på telleren og lyden blir reflektert i tunnelveggene, lydbildet sammen med et helt spesielt utseende gir en merkelig effekt, du vil ikke få mer oppmerksomhet om du kom med en hel kortesje av supersportsbiler langs veien.
Vi tar det pent for å bli vant med kjøretøyet og Top Gear ligger fremdeles i underbevisstheten, men jeg merker at maskinen ligger godt i svingene til tross for bare et bakhjul.
Trening
Jeg bytter mellom en original Slingshot og en oppgradert med en del tilleggsutstyr, det finnes en rekke ekstrautstyr slik at Slingshot kan personaliseres helt etter kundens ønske. Den originale har ikke samme lydbilde som kollegaen med originalt eksosanlegg, men lyden er en smakssak som alt annet.
Da er det på tide å bytte fører til en som er vant til å kjøre Slingshot, nå testes virkelig grensene og min skepsis forsvinner som dugg for solen, ikke bare ligger Slingshot godt på veien, den trykkes ned i svingene og har et formidabelt feste. Man kan også leke litt, med antispinn deaktivert spinner vogna ut både på første og andregir og gir seg ikke før ved midten av tredjegiret. Denne egenskapen vil man gå glipp av med fire hjul, bakhjulsdrift på et hjul var nok ikke så dumt likevel.
Slingshot til leie
Polaris Slingshot er helt forskjellig fra det jeg trodde på forhånd. Den minner svært mye om gokart på veien og man forserer svinger raskere en de fleste biler, derfor får man ikke fullt utbytte første prøveturen. Det kan være smart med litt mer trening før man bestiller sin utgave, derfor leier Monsen Maskin ut sin demo-utgave en uke av gangen.
Prisen på Slingshot er relativt stiv slik at det kan være smart med en ekstra prøvetur før man tegner kontrakt.
Enkel rengjøring
Polaris Slingshot takler regnvær, det blir omtrent som en motorsykkel med tanke på å kjøre i dårlig vær.
Til det formålet har Polaris en serie regndresser på lager for de som er merketro, maskinen er også enkel å gjøre ren. Vask innvendig og utvendig ved hjelp av en vannslange, vannet forsvinner via et dreneringshull i gulvet.
Det antas at Slingshot vil bli bestselgeren til Polaris, men det viser hva denne Minnesota-baserte fabrikken kan bygge av avanserte maskiner, de har som kjent en 60-års utvikling av kjøretøy hvor de fleste går i kategorien «powersport».