Når denne lyser -hva gjør du da?

Dekktrykksovervåkning ble obligatorisk for alle personbiler i 2014, og med vinterens lave temperaturer får mange varsler som ikke nødvendigvis stemmer.

Siden 1. januar 2014 har det vært påbudt med dekktrykksovervåkning (TPMS) for alle nye biler solgt i EU og EØS. Det finnes i hovedsak to ulike systemer for dekktrykksovervåkning – såkalte TPMS-ventiler hvor overvåkningen er en direkte måling av lufttrykket og en indirekte metode hvor bilens ABS-system registrerer endringer i dekkets rulleomkrets.

 

Det aller første man må gjøre når varsellampen for dekktrykk lyser, er å sjekke lufttrykket så fort som mulig. De aller fleste bensinstasjoner har utstyr…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekktrykksovervåkning ble obligatorisk for alle personbiler i 2014, og med vinterens lave temperaturer får mange varsler som ikke nødvendigvis stemmer.

Siden 1. januar 2014 har det vært påbudt med dekktrykksovervåkning (TPMS) for alle nye biler solgt i EU og EØS. Det finnes i hovedsak to ulike systemer for dekktrykksovervåkning – såkalte TPMS-ventiler hvor overvåkningen er en direkte måling av lufttrykket og en indirekte metode hvor bilens ABS-system registrerer endringer i dekkets rulleomkrets.

 

Det aller første man må gjøre når varsellampen for dekktrykk lyser, er å sjekke lufttrykket så fort som mulig. De aller fleste bensinstasjoner har utstyr for dette, og det tar ikke mer enn noen få minutter å sjekke alle fire hjulene – og eventuelt etterfylle.

– Det er særlig systemet som bruker ABS-sensorene som kan skape trøbbel for bilister på vinteren. Det er ikke like nøyaktig som ventil-løsningen, og det kan heller ikke ta hensyn til temperaturforskjeller, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

 

Varm luft tar større plass enn kald luft, så dersom du fyller bilen til det trykket som er oppgitt i dørkarmen når det er varmt, vil du risikere å havne et god stykke under det anbefalte dekktrykket hvis temperaturen faller vesentlig.

– TPMS-systemet vil varsle dersom det registrerer et trykktap på mer enn 20 prosent, eller om dekktrykket synker under 1,5 bar. Ved 30-graders temperaturforskjell vil dekktrykket synke 15 prosent, og da vil man fort oppleve at systemet varsler, sier Haukenes.

 

For å unngå at man har for lite luft i dekkene, anbefaler Dekkmann å fylle 20 prosent mer enn det oppgitte lufttrykket i vinterdekkene, og 10 prosent mer i sommerdekkene. Det vil alltid forsvinne litt luft ut av dekkene i løpet av en sesong, og ved å overfylle litt sikrer man seg mot å kjøre med for lavt dekktrykk.

– Grunnen til at vi anbefaler 20 prosent på vinterstid, er rett og slett fordi luften som fylles som regel er vesentlig varmere enn utetemperaturen. Dermed vil trykket synke etterhvert som luften i dekket kjøles ned, sier Haukenes.

 

Når du har forsikret deg om at du har nok luft i dekkene, må du som regel nullstille systemet for å fjerne varslingen. Det er noe man kan gjøre selv, og som regel er det en relativt enkel operasjon. Noen biler har en egen knapp for dekktrykksovervåkningen, og da er det som regel snakk om å holde denne inne i noen sekunder. På andre modeller må du nullstille sensorene i et menysystem – enten i midtkonsollen eller i kjørecomputeren. Instruksjonsboken forklarer hvordan det gjøres på den enkelte bil.

– Hvis man opplever at sensoren varsler om feil kort tid etter man har fylt luft og nullstilt systemet, kan det enten være snakk om en såkalt treg punktering eller feil på sensorene. Da bør man ta turen innom dekkforhandleren for å få sjekket at alt fungerer som det skal, avslutter Haukenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen