BMW i5 eDrive40 Touring, er den første store stasjonsvognen fra BMW med elektrisk drivlinje, og det er også tre varianter å velge mellom.
«Vår» eDrive40 Touring, med 340 hester og bakhjulsdrift, eller BMW i5 xDrive40 Touring med firehjulsdrift. Vi tror at BMW i5 xDrive40 Touring vil være mestselgende modell siden prisdifferansen ned til eDrive40 Touring er relativt liten. Bare 20.000 kroner skiller de to.
Helt rått
BMW i5 xDrive40 er ikke tilgjengelig for prøve kjøring ennå, men klar til bestilling og levering er forventet januar 2025. I mellomtiden kan man jo bestille en prøvetur i BMW i5 eDrive40 Touring, som er på plass i forhandlernettet. Det er ikke alle som har behov av 4×4.
Det er også et marked for de med ønsket om noe av det råeste på veien. BMW i5 M60 xDrive Touring blir et godt valg med 601 hester og 0-100 på 3,9 sekunder.
Vokst og oppgradert
5- serien har vokst betydelig siden introduksjonen i 1985. Demobilen BMW i5 eDrive40 Touring-utgave måler hele 5,06 meter i lengderetningen med formidable 3,20 meter i akselavstand. Meget god og ikke minst praktisk plassutnyttelse har vært stasjonsvognens kjennetegn, og er en av fortrinnene i forhold til biltypen SUV. 570–1700 liter bagasjeromsvolum i BMW i5 eDrive40 Touring har man plass til det meste.
Bilen trekker 1 500 kilo.
Oppgraderingen omtales som åttende generasjonen 5-serie. Bilen blir bygget på en ny plattform, så her er det store oppgraderinger på årets modell.
Fully Charged utstyrspakke
Enkelte ting har forandret seg på utstyrssiden også. Premium-segmentet har vært preget av kunder som ønsker seg en unik bil og dermed skreddersyr bilen med utstyr. Det er enklere logistikk på bilfabrikken å lage ferdige utstyrspakker.
Demobilen BMW i5 xDrive40 Touring er utstyrt med en prisgunstig Fully Charged utstyrspakke. Et smart valg før man personaliserer med egne valg på vanlig måte. Man får også med hengerfeste i pakka.
BMW i5 eDrive40 Touring trekker altså 1 500 kilo mens BMW i5 xDrive40 Touring takler 2 000 kilo. Forvarming av 81,2 kWt batteriet er på plass, og BMW i5 er første bil ut med Plug & Charge-teknologi som fjerner behov for ladebrikker.
Tilbake til røttene
Designet er forandret på BMW i5 xDrive40 Touring.Nå nærmer man seg designet vi forbinder med klassisk BMW. Den store grillen har krympet og det samme har lyktene. Hele frontpartiet virker «hissig» og klar til å kjøre på bane og gir bilen et unikt uttrykk.
BMWs gjenkjennelsesfaktor er unik. Man forandrer årsmodellene, men bevarer selve grunntanken med forbedringer, men med samme DNA. Slik er det innvendig også. Interiøret har svært mye til felles med luksus-sedanen BMW i7. Ønsker dere å lese i7-testen, ligger artikkelen på www.motormagazinet.no
Glimrende løsning
BMW satser stort på stemmestyring, for å betjene bilens funksjoner. Likevel er dreiehjulet på midtkonsollen på plass sammen med knapper til de viktigste funksjonene. Et enkelt trykk, så bytter man kjøreprogram.
Dette er en glimrende løsning vi setter pris på siden vår demobil er utstyrt med adaptivt understell og luftfjæring. PÅ den måten kam man forandre bilen oppsett avhengig av underlag.
BMW-følelsen
Her dreier det seg om en unik opplevelse vi har skrevet om mange ganger tidligere i Motormagazinet. Bilen oppfører seg utmerket på svingete partier med Sport kjøreprogram innkoplet og ikke minst meget behagelig på motorvei. Ganske likt BMW i7 faktisk med en lang akselavstand, som medvirker til at bilen ligger stabilt.
Det er nesten litt merkelig, at BMW klarer å lage en unik familielikhet av alle de modellene de produserer, slik at man kan oppgradere til en ny modell og likevel få samme gjenkjennelsesfaktor.
Sport kjøreprogram er vår favoritt i denne bilen. Instrumentene får en «hissig» rødfarge og bilen optimaliseres for svingete partier. Kjøreopplevelsen forsterkes av kunstig motorlyd og de har også laget en spesiell lyd når man går av gassen. Denne lyden minner om de smellene man får i eksosen på rallybiler.
Enkel å parkere
Kombinasjonene av sport og komfort på landevei, er helt spesiell. Sete er meget gode, hjulstøyen er godt dempet og det merkes spesielt godt når man kjører forbi vogntog på motorvei. Svært lite støy fra store hjul i nabofilen forstyrrer fører og passasjer.
Rattet gir akkurat den tilbakemeldingen vi ønsker med tanke på styringsrespons. På motorveien føles bevegelsene riktige, ikke for stump, men ujevnhetene blir absorbert.
BMW i5 xDrive40 Touring er rett og slett en herlig bil å kjøre. Bilen er langt enklere å parkere enn lengden tilsier om man velger bakhjulsstyring.
Konklusjon
BMW videreutvikler en toppmodell med ny plattform og har hentet inspirasjon fra storebror BMW i7 i interiøret, og ikke minst IT og software. BMW i5 eDrive40 Touring har stasjonsvognens fordeler med god bagasjeplass, men også personbilens sporty kjøreegenskaper samt BMWs eget DNA.
Fakta BMW i5 eDrive40 Touring
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 340 hk
- Moment: 400 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 6,1 sekunder
- Toppfart: 193 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 519 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,80 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.290 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 5,06 m
- Bredde: 1,90 m
- Høyde: 1,50 m
- Akselavstand: 3,20 m
- Utstyrsnivå: Fully Charged
- Bagasjeroms volum: 570 / 1.700 liter
- Pris fra: Kr 749,900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 893,770. –