Kommer det selvkjørende lastebiler i nær fremtid?

Nesten halvparten av de spurte tror selvkjørende lastebiler blir en realitet i nærmeste fremtid, og at det vil føre til mindre kø på veiene.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kommer frem i en mobilitetsstudie utført at markedsforskningsinstituttet Infas på vegne av Continental i Tyskland, Kina, Frankrike, Japan og USA. I Tyskland mente 47 prosent av respondentene at sjåførløse lastebiler er sannsynlig i nær fremtid. Denne forventningen er mer uttalt i USA med 62 prosent og i Kina med 92 prosent.

Mange forventer også konkrete positive effekter fra denne utviklingen. Nesten 60 prosent av respondentene i Tyskland ser autonome lastebiler som et middel for å bekjempe sjåførmangel hos transportfirmaer. Videre mener nesten halvparten (47 prosent) at autonome lastebiler vil forbedre trafikkflyten på motorveiene og dermed redusere antall trafikkorker i fremtiden.

-Vi er glade for at flertallet av respondentene allerede ser fordelene med autonome lastebiler. Med vår teknologi bidrar vi til å øke denne aksepten, sier Philipp von Hirschheydt, styremedlem i teknologiselskapet Continental.

 

Løsning på akutte problemer i logistikksektoren
I mange land lider transportbransjen av en stor sjåførmangel, mens etterspørselen etter godstransport på vei fortsetter å vokse. Ifølge studier manglet Tyskland minst 70 000 lastebilsjåfører i 2023, og trenden er stigende. Videre gir overgangen til sjåførløse lastebiler flåteeiere muligheten til å redusere driftskostnader og leveringstider betydelig.

I motsetning til en sjåfør i førersetet, trenger en selvkjørende lastebil ikke å overholde kjøre- og hviletider, og kan tilbringe betydelig mer tid på veien. En fordel for samfunnet som helhet er at autonome lastebiler har potensial til å eliminere menneskelig feil som den viktigste årsaken til ulykker og bidra til å øke trafikksikkerheten. Selvkjørende lastebiler reduserer også belastningen på miljøet: optimalisert kjøreytelse reduserer drivstofforbruket, noe som gjør flåtens CO2-mål oppnåelige.

 

Systemarkitekt Continental bygger tillit
Mobilitetsstudien avslører imidlertid også fortsatt skepsis til sikkerheten ved tunge nyttekjøretøy uten en sjåfør bak rattet. I Tyskland, Frankrike og USA har 60 til 65 prosent av respondentene sikkerhetsbekymringer, mens tallet i Japan er mer enn 70 prosent. Det er mindre skepsis i Kina, hvor nesten halvparten av de spurte ikke har bekymringer. Kina er også det eneste landet der et flertall av respondentene (62 prosent) tillegger autonome lastebiler en høyere sikkerhet enn lastebiler med sjåfører (30 prosent).

I partnerskapet med det amerikanske selskapet Aurora for utvikling av autonome lastebiler, bidrar Continental, som eksklusiv partner, med nøkkelkomponenter som møter de høyeste standardene for sikker drift av selvkjørende lastebiler. Disse komponentene inkluderer hovedsakelig radar- og kamerasensorer, samt ulike sensorer.

Systemene kan ta kontrollen i en nødsituasjon og stoppe lastebilen på en sikker måte; for eksempel hvis sensorene blir skadet, noe som kan svekke hovedsystemets funksjonalitet.

-Vi tar folks sikkerhetsbekymringer svært alvorlig. Løsningen med et redundantsystem viser at sikkerhet og beskyttelse av alle trafikanter er Continentals høyeste prioritet når det gjelder autonom kjøring, sier von Hirschheydt.

 

Økende aksept for automatisert bilkjøring gir medvind
Totalt sett viser Continentals tidligere mobilitetsstudier over en 10-års periode en stadig mer positiv holdning til automatisert bilkjøring i de fleste av de undersøkte landene. Siden 2013 har andelen respondenter i USA, Kina og Japan som mener automatisert kjøring gir mening, økt betydelig. I begge asiatiske land har godkjenningen økt med 11 prosentpoeng, og nådd 90 prosent i Kina i 2024 (72 prosent i Japan). I USA (56 prosent) er økningen enda mer uttalt med 15 prosentpoeng, mens den positive holdningen til selvkjørende kjøretøy har stått stille i Tyskland de siste ti årene.

Det er også lignende forskjeller mellom landene når det gjelder forventningene om hvorvidt automatisert kjøring vil være egnet for daglig bruk innen de neste fem til ti årene. Her også er denne forventningen betydelig høyere i Kina (82 prosent), Japan (52 prosent) og USA (51 prosent) enn i de to europeiske landene som ble undersøkt. Likevel har andelen i Tyskland og Frankrike som forventer at automatisert kjøring vil være egnet for daglig bruk, også økt litt sammenlignet med 2022.

Mobilitetsstudien viser at den økende godkjenningen for automatisert kjøring med biler kan gi medvind. Respondenter i Tyskland som har biler registrert i 2020 eller senere, for eksempel, er mer tilbøyelige til å oppfatte automatisert kjøring som en nyttig utvikling enn respondenter med eldre biler. Det samme gjelder i dette landet for spørsmålet om hvorvidt automatisert kjøring vil bli en del av hverdagen innen de neste fem til ti årene. Med 47 prosent i enighet, ligger gruppen av sjåfører av biler registrert i 2020 eller senere også i front, godt over det generelle tyske gjennomsnittet på rundt 38 prosent. Dette tyder på at respondenter som kommer i større kontakt med moderne assistansesystemer også er mer åpne for automatisert kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen