– Det har vært svært stor interesse for nye Ford Explorer, og nå er leveransene i full gang over hele Norge. De gode prisene er nok en medvirkende årsak til at den klart mest solgte utstyrsvarianten her hjemme er den med det høyeste utstyrsnivået Premium og firehjulstrekk. Så langt har nærmere 7 av 10 nordmenn valgt denne kombinasjonen, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
I løpet av de neste ukene vil hundrevis av nordmenn få overlevert sin nye helelektriske SUV. Ståle Skarkerud fra Gjøvik ble en av de første som fikk sin – i fargen Magnetic Grey med firehjulstrekk og utstyrsnivået Premium.
– Vår første elbil ble billigere enn forventet
– Vår første elbil noensinne ble en Explorer – ganske enkelt fordi den er midt i blinken for oss. Den har høy bakkeklaring som gjør at vi kan sette oss rett inn i bilen, og den har god plass til både kona, meg og barnebarna våre – som vi ofte har med oss. Den endelige prisen ble også enda bedre enn jeg hadde forventet. Explorer har svært lang rekkevidde og firehjulstrekk – noe vi må ha siden vi har hytte på fjellet. Fargevalget er det kona og datteren som står bak, sier Skarkerud.
– Det er veldig artig å få være med på å overlevere en av de første helelektriske Explorer i Norge. Det er spesielt både fordi det er Ståles første elbil, men også fordi han har vært en av våre mest trofaste kunder i snart 50 år, sier salgssjef Tage Voldheim hos Sulland Gjøvik Ford.
Opptil 602 km elektrisk rekkevidde og 1200 kg hengervekt
Utstyrt med den største batteripakken, 286 HK og bakhjulstrekk har nye Explorer en rekkevidde på opptil hele 602 km*. Med firehjulstrekk og den største batteripakken har den nye 5-seters helelektriske SUV-en hele 340 HK og en elektrisk rekkevidde på opptil 566 km*.
Explorer med firehjulstrekk kan også trekke henger på opptil 1200 kg**.
En meget godt utstyrt Explorer, den største batteripakken og bakhjulstrekk koster fra kun 449 000 kroner. Samme versjon med firehjulstrekk koster fra 478 000 kroner.
Norske Explorer-valg skiller seg fra resten av Europa
Sammenlignet med resten av Europa har godt over dobbelt så mange nordmenn valgt kombinasjonen firehjulstrekk og høyeste utstyrsnivå. Nordmenn har så langt også dobbelt så ofte krysset av for tilvalget hengerfeste. Hele 8 av 10 har valgt dette.
Festepunkter for hundegitter/bagasjeromsgitter, som gjør at du kan maksimere bagasjeromskapasiteten ved å laste trygt helt opp til taket, er også mer enn tre ganger så populært i Norge som i resten av Europa. 6 av 10 nordmenn har ønsket dette på sin nye Explorer.
Blant de få tilvalgene som er mer populære i Europa for øvrig enn i Norge er panoramatak og 21 tommers felger.
Arctic Blue og Magnetic Grey de mest populære fargene
Når det gjelder fargevalg på nye Explorer så langt, er forskjellen mellom Norge og resten av Europa mindre. De mest populære fargene som over halvparten har valgt både i Norge og Europa for øvrig er Arctic Blue og Magnetic Grey. Fargen Frozen White er derimot langt mer populær i Europa enn i Norge, mens Lucid Red er tilsvarende mer valgt i Norge – enn resten av Europa – på det som er bestilt til nå.
Høyt standard utstyrsnivå
Som standard kommer Explorer blant annet med oppvarmet ratt, massasjefunksjon på førersete, avanserte førerassistentsystemer og sportsseter med integrert hodestøtte.
Velger du den mer eksklusive Premium-utstyrsvarianten får du også et førsteklasses lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere, flerfarget miljøbelysning i kupeen samt oppgradering av Explorers signaturfrontlykter – fra LED med automatisk fjernlys til Matrix LED med blendingsfrie fjernlys.
God plass og smarte oppbevaringsløsninger
Den nye helelektriske SUV-en har et bagasjerom på 470 liter. Med bagasjeromsgitter øker dette til hele 556 liter når du laster til taket. Den har også flere smarte oppbevaringsløsninger inni bilen, blant annet et låsbart rom bak den 14,6 tommers store berøringsskjermen og en 17-liters stor «Megakonsoll» i midtkonsollen under armlenet.
Veiledende frapriser på 399 000 kroner
Explorer vil i 4. kvartal 2024 også kunne bestilles med et Standard Range-batteri i kombinasjon med bakhjulstrekk. Da er den veiledende prisen på 399 000 kroner.
Samtlige priser inkluderer leveringsomkostninger levert Ski og 5-års fri service.
Rask hurtiglading og høy bakkeklaring
Med opptil 185 kW maksimal ladehastighet lades Explorer med firehjulstrekk og Extended Range-batteri opp fra 10-80 % på kun 26 minutter.*** Et avansert system for batterioppvarming sikrer også god ladehastighet – også under kjøligere temperaturer.
Bakkeklaringen til nye Explorer er blant de beste i klassen, med 19,3 cm på modellene med bakhjulstrekk og hele 20,2 cm på de med firehjulstrekk.
* Basert på full lading av Explorer RWD Extended Range. Estimert rekkevidde ved hjelp av Worldwide Harmonised Light Vehicle Test
Procedure (WLTP). Tallene som vises, er ment som sammenligningsgrunnlag og bør kun sammenlignes med andre biler som er testet etter de samme tekniske prosedyrene. Den faktiske rekkevidden varierer på grunn av faktorer som temperatur, kjøreatferd, ruteprofil, vedlikehold av kjøretøyet, litium-ion-batteriets alder og tilstand.
**Maks. trekkraft varierer avhengig av last, kjøretøyets konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer.
*** Ladetid basert på produsentens datatekniske simuleringer. Ladehastigheten reduseres når batteriet når full kapasitet. Dine resultater kan variere avhengig av maksimal ladetid og batteriets ladetilstand.