Nye IONIQ 5 er en stor oppgradering av den populære SUVen, som siden lanseringen i 2021 har solgt svært godt på det norske markedet. Blant nyhetene er større batteripakke med rekkevidde på inntil 570 kilometer, enda smartere teknologi, en rekke nye utstyrselementer og, ikke minst, lavere priser. I tillegg får man nå IONIQ 5 i en helt ny N Line-utgave, som henter designelementer fra den ekstreme sportsbilen IONIQ 5 N.
I juli slapp Hyundai Motor Norway prisene på nye IONIQ 5, som senkes med inntil 38 000 kroner sammenliknet med den utgående modellen. I tillegg tilbys IONIQ 5 Standard Range for første gang i Norge, og dermed får man IONIQ 5 rimeligere enn noen gang. Med inntil 440 kilometer rekkevidde, er Standard Range et svært attraktivt alternativ for dem som ønsker mye utstyr og rekkevidde for pengene. Lynlading er standard på alle utgaver, med ladetid på så lite som 18 minutter fra 10-80 prosent.
– Denne uken ankommer nye IONIQ 5 norske forhandlere, og kundene kan endelig oppleve den oppgraderte bilen på egenhånd. Det tror jeg at blir en meget positiv opplevelse, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– IONIQ 5 har med den nye utgaven blitt enda bedre enn før. Nytt utstyr som matrix-lykter, vårt nyeste infotainmentsystem, digital nøkkel for smarttelefon, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, enda smartere forvarming av batteripakken, oppgraderte avanserte sikkerhetssystemer, og mye mer, kommer i tillegg til alt det avanserte utstyret og kjørekomforten som allerede har gjort IONIQ 5 så bra.
Dette er nytt
Oppgraderte IONIQ 5 Long Range får økt batterikapasitet fra 77,4 kWh til 84,0 kWh, som igjen øker bilens helelektriske rekkevidde. Med Long Range batteripakke og bakhjulstrekk har bilen nå en rekkevidde på hele 570 kilometer (inntil, WLTP), mens firehjulstrekkeren har inntil 546 kilometer (WLTP).
Eksteriøroppdateringer inkluderer redesignede støtfangere foran og bak som understreker IONIQ 5s stilige og brede SUV-profil. Som et resultat øker IONIQ 5s lengde med 20 mm til 4.655 mm, mens de andre ytre dimensjonene – bredde på 1.890 mm, høyde på 1.605 mm og akselavstand på 3.000 mm – forblir uendret.
For ytterligere å forbedre IONIQ 5s dynamiske utseende og å forbedre dens aerodynamiske ytelse, er bakspoileren utvidet med 50 mm, og i tillegg får den nye aerodynamiske hjul.
Interiøret i IONIQ 5 får forbedret brukervennlighet og bekvemmelighet samtidig som det opprettholder komforten. I midtkonsollen får den øvre delen nå fysisk knapper som kan betjene ofte brukte funksjoner, som varme- og ventilasjonsseter, oppvarmet ratt og parkeringsassistentfunksjon. Dessuten har smarttelefonens trådløse ladepute blitt flyttet fra den nedre delen til den øvre delen, noe som forbedrer brukervennligheten.
Videre er det et nytt rattdesign med interaktive piksellys, og oppsettet av infotainment og klimaanlegg er endret for å forbedre betjeningskomforten.
For å forbedre den generelle opplevelsen og brukervennligheten, har Hyundai implementert neste generasjons infotainmentsystem kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). IONIQ 5 er også utstyrt med trådløse Over-The-Air (OTA) programvareoppdateringer for å sikre at bilen har de siste oppdateringene.
Videre introduserer Hyundai Motor flere nye sikkerhets- og bekvemmelighetsfunksjoner. Disse inkluderer Hands-On Detection (HOD)-ratt, Lane Keeping Assist 2, fornyet Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2), og Forover/Side/Revers Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-F/S/R). Alle disse funksjonene bidrar til en tryggere og enda smartere kjøreopplevelse.
For å forbedre opplevelsen ytterligere får bilen flere nye funksjoner, inkludert LED Matrix-lys (IFS), Digital Key 2 (digital nøkkel for smarttelefon) og muligheten til å legge ned baksetene fra bagasjerommet, for å nevne noe. Standard er det nå også med bakrutevisker, mens nyttelasten økes for å gi plass til enda mer bagasje.
Andre tiltak er tatt for å øke sikkerheten og kjørekomforten ytterligere sammenlignet med tidligere modeller.
Nye IONIQ 5 har støtdempere som bidrar til å dempe vibrasjoner fra veien, og gir en jevnere kjøreopplevelse. Forsterkninger på bakakslingen og nedre del av bilen har resultert i forbedret stabilitet og smidighet. Stivheten i karosseriet har blitt styrket for å redusere lavfrekvent støy, og motorstøykontrollen er optimalisert. Ekstra lydisolering for bakhjulsmotoren øker den generelle stillheten ombord fra allerede lave nivåer.
Når det gjelder sikkerhet, er karosseriet, for- og bakdørene og B-stolpene forsterket for å forbedre sidekollisjonsbeskyttelsen. Bilen har også oppdatert system for kollisjonsputer, inkludert sidekollisjonsputer på andre rad, for økt sikkerhet.
Helt ny N Line
IONIQ 5 N Line, som også blir med i utvalget, er en sporty variant som vil plasseres mellom den oppgraderte basismodellen og høyytelses IONIQ 5 N. N Line-varianten forventes å møte en økt etterspørsel etter sporty styling, og appellerer til kunder som søker en dynamisk kjøreopplevelse.
IONIQ 5 N Line har en mer aggressiv, sporty design foran og bak med unike støtfangere, stilige sideskjørt og dedikerte 20-tommers felger, for å understreke modellens sportslige utseende.
Kupeen har også et eksklusivt N Line-design med et dedikert N Line-ratt og dashbord, eksklusive N Line-metallpedaler, svart taktrekk, dedikerte sportsseter med N-logoen, røde kontrastsømmer og sportslige setetrekk.