49-åringen, som er bosatt på Jeløya, jobber litt annerledes enn mange andre i bilbransjen. Hylland bruker nemlig mer tid utenfor kontoret enn på kontoret.
Oppsøker kundene
-Jeg sitter ikke og venter på kundene. Jeg velger å oppsøke kundene, spesielt små og mellomstore bedrifter, fremfor å vente på at de skal komme til salgshallen, ringe eler sende e-post, forteller en engasjert Eirik Hylland til Motormagazinet.
Eirik Hylland har 28 prosent salg av alle de besøk han så langt har utført. Det er en treffprosent som er høyere enn forventet. Han viser oss et fargerikt ark med all tenkelig informasjon om den potensielle kunden han har besøkt. Hylland er alltid godt forberedt og nøye i selve salgsprossen.
Som en støvsugerselger
-Jeg føler meg litt som en støvsugerselger, som banker på dører. Dette er imidlertid en salgsform jeg trives med og som gir gode resultater. Du må imidlertid tåle å få noen trøkker og en del nei-takk, sier Hylland.
Eirik Hylland har en forholdsvis lang og variert yrkeskarriere bak seg. Han har blant annet vært ishockeyspiller i USA, jobbet i treningsbransjen, vært skuespiller og solgt strøm. Siden 1999 har Hylland arbeidet med salg.
Customer 4×4 bestselger
-Jobben her på Sulland Sarpsborg er helt suveren. Flotte arbeidskolleger og mange gode, spennende produkter. For en som alltid har vært opptatt av bil, så er dette egentlig drømmejobben.
-Hvilket varebilprodukt selger mest akkurat nå?
-På varebilsiden er det Ford Customer 4×4, sier Eirik Hylland, som har hovedansvaret for varebilsalget hos Sulland Sarpsborg. Hylland selger deg gjerne også en ny personbil om det skulle passe, for helt vanntette skott er det ikke i salgsavdelingen på Tunejordet.