Alle nye biler som selges i år, må ha fartspresse. Andre sikkerhetssystemer må også følge bilen, eller vil komme som et påbud i løpet av kort tid.
Det er EUs trafikksikkerhetsorgan, European Traffic Safety Council (ETSC) som har besluttet at fartssperre skal være på plass i bilen. Bakgrunnen er at sperren skal hindre deg i å kjøre fortere enn det fartsgrensen tillater.
Kravene gjelder personbiler, varebiler, busser og lastebiler.
Mange liv spart
Systemet fungerer slik, at et kamera i bilen leser skiltene og sender et signal til fartssperren om å tilpasse farten etter dette. Systemet kan sjåføren overstyre om ønskelig.
Undersøkelser viser at 20 prosent av de 25 000 dødsfallene som skjer i trafikken i Europa kunne vært unngått om bilistene hadde holdt fartsgrensen. Fart dreper, akkurat som manglende bruk av sikkerhetsbelte gjør det.
Andre sikkerhetskrav som har kommet, eller som kommer fra EU side, er følgende:
- Varselsystem for kjørefelt. Skal varsle dersom bilen beveger seg mot eller over filmarkeringene.
- Søvnvarsler. Skal gi beskjed dersom du er distrahert eller trøtt.
- «Svart boks». Samme som er påbudt i fly. Boksen skal kunne registrere hendelsesforløpet ved ulykker.
- Alkolås. Det skal være umulig å starte bilen og kjøre om du har promille over et visst nivå. Uklart hvor nivået blir liggende.
Lastebiler og busser skal utstyres med en funksjon som bidrar til å redusere blindsonen.
Ikke ekstrapakker
NAF, og andre bilorganisasjoner, hilser tiltakene velkomne og påpeker viktigheten av at den nye sikkerhetsteknologien i bilene alltid skal leveres med bilen. Det er ulovlig å tilby kostbare ekstrapakker med dette sikkerhetsutstyret.
Det er ventet en viss prisstigning på enkelte nye biler på grunn av dette påbudet, men legg merke til at en rekke modeller har alt eller deler av dette utstyret allerede på plass.