Skal bli blant verdens største

Hyundais konseptbil 45. Foto: Hyundai

 

Hyundai Motor Company presenterer et ambisiøst veikart for hvordan selskapet skal sikre sin posisjon som en innovatør innen miljøvennlige og fremtidsrettede mobilitetsløsninger.

 

I tråd med det nye veikartet, kalt Strategy 2025, vil selskapet utvikle Smart Mobility Device og Smart Mobility Service som to kjernepilarer for selskapets virksomhet. Synergiene mellom disse to pilarene er ventet å legge til rette for Hyundais overgang til en leverandør av smarte mobilitetsløsninger (Smart Mobility Solution Provider).

 

Smart Mobility Device vil gi produkter som er optimalisert for tjenestene selskapet tilbyr, og legger også grunnsteinene for selskapets tjenestevirksomhet. Smart…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundais konseptbil 45. Foto: Hyundai

 

Hyundai Motor Company presenterer et ambisiøst veikart for hvordan selskapet skal sikre sin posisjon som en innovatør innen miljøvennlige og fremtidsrettede mobilitetsløsninger.

 

I tråd med det nye veikartet, kalt Strategy 2025, vil selskapet utvikle Smart Mobility Device og Smart Mobility Service som to kjernepilarer for selskapets virksomhet. Synergiene mellom disse to pilarene er ventet å legge til rette for Hyundais overgang til en leverandør av smarte mobilitetsløsninger (Smart Mobility Solution Provider).

 

Smart Mobility Device vil gi produkter som er optimalisert for tjenestene selskapet tilbyr, og legger også grunnsteinene for selskapets tjenestevirksomhet. Smart Mobility Service-operasjonene vil på sin side gi persontilpasset innhold og tjenester i produktene.

Hyundais planer for Smart Mobility Device inkluderer en bred portefølje av produktgrupper utover biler. Dette inkluderer Personal Air Vehicle (PAV, flyvende personlig kjøretøy), robotteknologi og «last mile»-mobilitet. Hyundai vil styrke sin produksjonskapasitet for å bygge produkter som gir kunder en sømløs mobilitetsopplevelse.

 

Hyundai vil blant annet utvikle en plattform for urban luftmobilitet (Urban Air Mobility, UAM) gjennom å kombinere PAV med tilpassede mobilitetstjenester.

Smart Mobility Service er et nytt forretningsområde for Hyundai, som vil bli utviklet som en sentral strategisk pilar for fremtidige forretningsmuligheter. Tjenester og innhold vil bli persontilpasset og tilbudt gjennom en integrert plattform for å gi kundene maksimal nytte.

De to pilarene er overordnede i tre nøkkelretninger som selskapet har definert: å forbedre lønnsomheten i kjøretøyer med forbrenningsmotor, å sikre lederskapet selskapet har innen elektrifisering, og å legge grunnlaget for plattformbaserte forretningsområder.

 

For å materialisere Strategy 2025 på produktsiden vil Hyundai ha et mål om en jevn og stabil vekst. Dermed vil selskapet søke balanse mellom markedene og modellutvalget, og prioritere langsiktig bærekraft over kortsiktige mål. Selskapet planlegger også å øke lønnsomheten gjennom å samtidig jobbe for bedret kundeverdi og innovasjoner innen kostnadsstrukturer.

I særdeleshet er Hyundais målsetning å sikre lederskapet innen elektrifisering gjennom å selge 670.000 elbiler årlig, og dermed bli en av verdens tre største produsenter av elektriske og hydrogenelektriske biler innen 2025. Dette innebærer produksjon av 560.000 batterielektriske biler og 110.000 hydrogenelektriske biler årlig.

 

På tjenestesiden søker selskapet å skape en forretningsmodell som kombinerer produkt og tjenester, og vil lansere en integrert mobilitetsplattform for å gi kundene persontilpasset innhold.

Til dette vil Hyundai øremerke 61,1 billioner koreanske won (469,5 milliarder kroner) til investeringer i forskning og utvikling frem til 2025. Innen samme tidshorisont har selskapet et mål om en driftsmargin på åtte prosent på produksjon og salg av biler, samt et mål om fem prosent markedsandel globalt.

Separat fra dette har Hyundai også lansert planer om å gjøre et tilbakekjøp av aksjer for 300 milliarder koreanske won (2,3 milliarder kroner) fra markedet innen februar 2020. Dette som en del av selskapets kontinuerlige arbeid med å øke verdiene for aksjonærer og interessenter, samt arbeidet med å fremme transparent kommunikasjon.

 

Hyundais nye og omfattende strategiske retning på middels og lang sikt ble presentert av selskapets president og CEO Wonhee Lee under selskapets «CEO Investor Day» i Seoul onsdag 4. desember 2019.

– Nøkkelen i vår fremtidsstrategi er å fokusere på kunder, og å tilby de mest ettertraktede produktene og tjenestene i markedet. Vi ønsker å tilby smarte mobilitetsopplevelser som møter kundenes stadig skiftende behov. Dette vil vi gjøre gjennom å legge til rette for avansert teknologi, sa President Lee, og la til:

– Overgangen til å være en leverandør av smarte mobilitetsløsninger med omfattende tilbud av både produkter og tjenester er midtpunktet i Hyundais fremtidige strategi.

Artikkelen fortsetter under annonsen