Tredje generasjon Berlingo

Med nye Berlingo oppgraderer Citroën det som har blitt et ikon i segmentet for aktive familier – og som i en rekke europeiske land er et synonym for klassen.

Citroën har modernisert Berlingo med tanke på både utseende og komfort, og den nye modellen passer perfekt inn sammen med resten av Citroëns fremtidsrettede modellportefølje.

Selv om Berlingo er oppdatert både innvendig og utvendig, har man sørget for å beholde de attraktive kvalitetene bilen har blitt kjent for – spesielt gjelder det fleksibiliteten og romsligheten som er viktig for mange Berlingo-kunder. Tre uavhengige bakseter som enkelt kan fjernes ved behov, et…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med nye Berlingo oppgraderer Citroën det som har blitt et ikon i segmentet for aktive familier – og som i en rekke europeiske land er et synonym for klassen.

Citroën har modernisert Berlingo med tanke på både utseende og komfort, og den nye modellen passer perfekt inn sammen med resten av Citroëns fremtidsrettede modellportefølje.

Selv om Berlingo er oppdatert både innvendig og utvendig, har man sørget for å beholde de attraktive kvalitetene bilen har blitt kjent for – spesielt gjelder det fleksibiliteten og romsligheten som er viktig for mange Berlingo-kunder. Tre uavhengige bakseter som enkelt kan fjernes ved behov, et flatt gulv helt frem til det nedfellbare passasjersetet og et bagasjerom på inntil 1.050 liter med fem seter i bruk sørger for at Berlingo er det perfekte valget for familier med stort plassbehov.

Utvendig skiller nye Berlingo seg vesentlig fra forgjengeren med sitt moderne design som inkorporerer Citroëns lyssignatur og avrundede tåkelys. Ved å ta i bruk den kritikerroste EMP2-plattformen i den fremre delen av bilen har man også fått en kortere og høyere front med kort overheng. Denne plattformen sørger også for vesentlig bedre kjøreegenskaper, og ved å beholde den eksisterende bakre delen av plattformen forblir bredden mellom hjulhusene den samme som man kjenner fra tidligere.

Designerne har også integrert de praktiske Airbump®-putene i dørene – en løsning man kjenner fra blant annet Citroën C4 Cactus.

Integrasjonen av EMP2-plattformen har også bidratt til at nye Berlingo kan leveres med hele 19 førerassistentsystemer – inkludert head-up-display med farger, adaptiv cruisekontroll med stopp-funksjon, elektrisk parkeringsbrems, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere.

Den 8-tommers berøringsskjermen fungerer som en bro mellom kundenes digitale liv og bilen. Ved hjelp av skjermspeiling som støtter både Apple Carplay, Android Auto og MirrorLink kan man betjene flere av telefonens funksjoner via skjermen i dashbordet. Bilen kan også leveres med trådløs lading for å sikre at telefonen alltid har nok strøm.

Nye Citroën Berlingo leveres i to lengder: M og XL. Førstnevnte er to centimeter lengre enn forgjengeren og måler 4,4 meter totalt og har en akselavstand på 2,78 meter. XL-modellen er 35 centimeter lengre enn M-utgaven, og måler dermed 4,75 meter og har en akselavstand på 2,97 meter. Bagasjerommet i de to modellene er på henholdsvis 775 og 1.050 liter med fem seter i bruk. M-modellen byr med det på 100 liter mer bagasjeplass enn forgjengeren, og den store bakluken sørger for at innlastingen er enkel – uansett hva du skal ha med.

Berlingo vil være tilgjengelig med bensin- og dieselmotorer som byr på gode ytelser og lavt forbruk. Nye Berlingo vil også kunne leveres med en åttetrinns EAT8-automatgirkasse som gjør kjøreturen enda mer komfortabel.

Ny Citroën Berlingo vil få sin debut under den internasjonale bilutstillingen i Genève.

Motorutvalg
Bensin
PureTech 1.2 110 S&S (6-trinns manuell)
PureTech 1.2 130 S&S (EAT8 automatgirkasse)*

Diesel
BlueHDi 1.5 75 S&S (5-trinns manuell)
BlueHDi 1.5 100 S&S (5-trinns manuell)
BlueHDi 1.5 130 S&S (6-trinns manuell og EAT8 automatgirkasse)

* PureTech 130 S&S EAT8 vil være tilgjengelig fra andre halvår 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen