Siden 2000 har Ford årlig publisert rapporten for å sette fokus på klimaforandringer, luftkvalitet og bevaringen av miljøet. Rapporten har også blitt brukt til å peke på muligheter som kan bety mye for manges miljø, som ikke å sløse med vann, eller å bidra til mer kunnskap om bærekraft.
– VI vet at klimaforandringer er en reell og stor trussel, og vi vil fortsette å jobbe med verdens ledere for å nå de ambisiøse målene for reduksjon i de globale klimautslippene. Samtidig kan vi også være med å utgjøre en reell forskjell med vårt fokus på smartere biler og smartere transportløsninger som bildeling og nye dynamiske løsninger for kollektivtransport, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.
Forplikter seg til jobbe med globale miljøutfordringer
Ford har samarbeidet med flere ledende globale organisasjoner gjennom årene for å øke selskapets transparens og initiativer knyttet til miljøvern. Et godt eksempel er Fords løfte til «Business Alliance for Water and Climate» sitt initiativ «Improve Water Security». Som den første bilprodusenten i verden forplikter Ford seg her til å jobbe for de globale vann- og miljøutfordringene.
Initiativet er et partnerskap hvor blant annet World Wildlife Foundation og en rekke andre internasjonale aktører jobber for å ta vare på verdens vannressurser og vårt felles miljø.
– Hver eneste dag jobber vi med å gjøre det beste for våre kunder, for lokalsamfunnene og for jorden. Gjennom vårt engasjement for bærekraft integrerer vi hele tiden de beste løsningene i selskapet, men også hos våre leverandører, for å gjøre livet til folk flest bedre, sier Ford Motor Companys ansvarlige for bærekraft, miljø og sikkerhet, Kim Pittel.
Her er noen av høydepunktene fra årets rapport:
Sparer enorme mengder vann i produksjonen: Ford mener at tilgangen til rent vann er en menneskerett. Gjennom å engasjere seg i «Business Alliance for Water and Climate» har selskapet et skarpt fokus på å sørge for at vann ikke blir forurenset, men også redusere bruken av det som er et knapphetsgode mange steder i verden. Siden 2000 har Ford redusert vannforbruket med hele 61 prosent. Målet med satsingen er ikke å bruke drikkevann i produksjonen i det hele tatt.
Ved produksjonen av den siste og revolusjonerende 2-liters Ford Ecoblue dieselmotoren som blir produsert i Dagenham i Storbritannia, er vannforbruket redusert med hele 50 prosent. Det ga faktisk en besparelse på hele 17,5 millioner liter vann bare i 2015.
Bærekraftige materialvalg: Ford fortsetter å forske på nye, mer bærekraftige materialer som kan brukes i bilproduksjonen. I et prosjekt sammen med Jose Cuervo, som produserer tequila, bruker bilprodusenten agave-planten til å utvikle biologisk plast. Nesten 300 bildeler i Fords modeller er produsert av fornybare materialer som soyabønner, bomull, trespon, tekstilfibret jute og naturlig gummi.
Bærekraftig produksjon: Ford jobber hele tiden med å redusere mengden med restavfall etter bilproduksjonen ved alle sine fabrikker. Ved Fords fabrikker Dearborn Stamping, Kentucky Truck og Buffalo Stamping blir hele 9000 tonn med kvalitets-aluminium resirkulert og brukt hver eneste måned. Dette er faktisk nok til å bygge hele 37 000 karosserier til USAs mest solgte bil, Ford F-150 månedlig.
Ved Fords fabrikker i Europa har en rekke forskjellige initiativer redusert CO2-utslippene kraftig. Et eksempel er installasjon av fem varmegeneratorer ved selskapets store fabrikk i Saarlouis i Tyskland. Disse gir fleksibel strøm når det er behov for det. Systemet, som kostet mer enn 5,5 milliarder norske kroner, er forventet å redusere CO2-utslippet med hele 28 168 tonn. Det tilsvarer CO2-utslippet til rundt 20 000 biler.Systemet gir også fra seg nok energi til å sørge for elektrisitet til hele 31 000 typiske tyske hjem.
Bærekraft i leverandørkjeden: Ford har inngått et partnerskap med mer enn 40 leverandører i like mange land. Dette partnerskapet er lagd for at også underleverandørene skal gjøre sitt for å redusere CO2-utslippene og bedre luftkvaliteten globalt. CO2-utslippene kan bli redusert med hele 500 000 tonn de neste fem årene som et resultat av dette partnerskapet.
Nullvisjon for restavfall: Fords mål om at ingen produksjonsrester skal ende opp på søppeldynga er innført i hele 82 Ford-fabrikker verden globalt. Alle Fords fabrikker i Europa har allerede nådd dette målet.
Ansvarlig forretningsdrift: For åttende året på rad ble Ford, som den eneste bilprodusenten i verden, hedret med en plass på Ethisphere Instituttets liste over verdens mest etiske.
Investerer i elektrifisering : Ford har også annonsert en 4,5 milliarder dollar (35 milliarder norske kroner) satsing på elektrifisering frem til 2020. Hele 13 nye elektrifiserte modeller vil komme i løpet av de neste fem årene.
– Vi har kommet langt, men har fremdeles lang vei igjen å gå. Vi mener at vi er forpliktet til å etterlate oss en bedre verden når vi forlater den, enn når vi kom, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.