Motormagazinet har tidligere kjørt personbilutgaven av ID. Buzz. Modellen har blitt så populær, at vi ønsket å prøve varebilen VW ID. Buzz Cargo også. Her har vi en moderne modell full av nostalgi.
Begge utgaver ble lansert nærmest samtidig, og søstermodellene er bygget på samme plattform som resten av ID-familien. ID. Buzz Cargo er faktisk Europas første helelektriske varebil som er utviklet som elbil fra bunnen av. Dermed har man noe så uvanlig som varebil med personbilens kjøreegenskaper, men det stopper ikke der. VW ingeniørene har nemlig tatt høyde for et marked med meget forskjellige bruksoppgaver.
ID. Buzz Cargo er konstruert slik, at alle innredningsløsninger vi er vant med fra VW varebiler er mulig å bygge inn. Med batterier i bunn av bilen, var vi spente på hvordan de har løst dette, for man kan selvsagt ikke skru bolter i batteriet.
Bilinnredning
Festepunktene til det originale gulvet over batteriet løser dette problemet. Et nytt gulv, med festepunkter for reoler osv. legges over, dermed leveres ID. Buzz Cargo varebil med fiks ferdig bilinnredning montert ved utlevering.
Baksetene på ID. Buzz Cargo er det en fast skillevegg til lasterommet med vindu, og en gjennom-lastingsluke for lang last. «Rørlegger-luke» på folkelig norsk, men også andre materialer passer inn igjennom luka.
Lastevolumet er på 3,9 m3, og rommer to europaller. Tillatt maksimal totalvekt for ID. Buzz Cargo er 3 000 kilo, og maksimal nyttelast er 633 kilo for 3-seter og 640 kilo for 2-seter. Taket er også utstyrt med tre festepunkter til å frakte stiger eller lignende med vekt inntil 100 kilo.
Meget god rekkevidde
Tid er penger, og selv om ID. Buzz Cargo hurtiglades på fra 5 prosent til 80 prosent på rundt 30 minutter (lynlading DC), er det likevel ønskelig for de fleste at batteriet varer en normal arbeidsdag. Opptil 442 kilometer ved blandet kjøring er i overkant godkjent, men vi fikk tilbakemeldinger fra ID. Buzz Cargo-kunder i vinter at rekkevidden sank mindre enn forventet i kuldeperioder.
Tett skillevegg er trolig en medvirkende årsak. Alle elbiler bruker strøm fra batteriet til å varme opp kupeen, med tett skillevegg og bare en seterad, vil batteriet varme opp langt færre liter i kupeen enn en vanlig elektrisk familiebil med fem seter og bagasjerom. En høyere andel av batteriets kapasitet brukes til fremdrift og langt mindre til oppvarming.
Man kan selvsagt øke rekkevidden vinterstid selv ved å la bilen være tilkoplet strømnettet og bruke app på telefon til å forvarme før arbeidsdagen. Varm bil og rett batteri temperatur ved oppstart, bidrar positivt til rekkevidden.
Profilert bedrift
Designet på Cargo er det samme som på personbilutgaven. Kanskje sterkere retrofølelse også siden det nærmest er umulig å ha levd noen år uten å ha kjørt eller sittet på den originale T1 folkevognbussen, som designet til VW ID. Buzz Cargo har inspirasjonen fra.
Det er mulig å velge tofarget karosseri med mange fargekombinasjoner og store felger opp til 21 tommer fra fabrikk for å skille seg litt ut. Det er relativt enkelt å ytterligere fremheve bedriftens merkevare med enkle justeringer, for å vise dette i praksis lånte vi firmabilen til Boss of Gloss til fotografering. Her vi et godt eksempel på hvordan ettermarkedet videreutvikler VW ID. Buzz Cargo ytterligere. Spesielle 21 Tomms felger fra ettermarkedet, bedrifts logo, foliering, mørke ruter, og Ditec Ceramic Ultra lakkbeskyttelse, og det er faktisk mulig å montere helt opp til 23 Tomms felger på Cargo.
Overraskelsen
Vi skal driste oss til å beskrive følelsen på veien som en personbil med lasteegenskaper, hvor det er mulig å skreddersy innredning enten du er elektriker, snekker eller bruker bilen til å levere pakker. Multilink bakaksel og bakhjulsdrift, er også praktisk på en varebil hvor de fleste har last i varerommet. Ekstra vekt over bakhjulene vinterstid skader ikke og med batterier i bunn av bilen, blir stabiliteten på veien ivaretatt.
204 hester og 310 Nm dreiemoment føles ikke på noen måte undermotorisert til vanlig kjøring. Vi var overrasket over hvor lettkjørt VW ID. Buzz personbil var i bytrafikk med en lengde på 4,71 meter, Cargo er intet unntak, og kort overheng med uvanlig god svingradius på bare 11 meter, er litt av hemmeligheten.
På det viset er det enkelt å forsere trange parkeringshus i en stor bil. Også takhøyden et tilpasset, med 1,93.
Konklusjon
Klassisk nostalgi og praktisk utnyttelse innen varebilmarkedet, er det bare VW ID. Buzz Cargo som leverer. Kjøreegenskapene er tilnærmet personbilkomfort og 442 kilometer rekkevidde. Varebilens 3,9 m3 lasterom «svelger» to europaller og kan på vanlig vis tilpasses med innredning til alle behov. På plass er også festepunkter til stiger på tak og utfellbart hengerfeste bak.
VW ID. Buzz Cargo
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: 145 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 422 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,06 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.360 kg
- Tilhengervekt: 1.000 kg
- Lengde: 4,71 m
- Bredde: 1,98 m
- Høyde: 1,93 m
- Akselavstand: 2,98 m
- Utstyrsnivå: –
- Varerom: 3,9m 3
- Pris fra: Kr 477,280. – eksl. MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 531,456. – eksl. MVA

Festepunkt til krok og originalt gulv brukes til et nytt gulv med fester til reoler og ombygning av varerom tilpasset de fleste yrker.

Tett skillevegg er hemmeligheten til god rekkevidde vinterstid.

Brønn til beina i personbilen blir benyttet til et oppbevaringsrom til kabler i Cargo-utgaven, godt utnyttet plass.

En parkeringsplass med nysnø var nyttig for å vise frem svingradius på bare 11 meter, stor bil og krappe rundinger.

Store vindusflater gir fører et meget godt overblikk over trafikken.

Designet til VW ID. Buzz Cargo vekker oppsikt på veien, dette må brukes til å profilere bedriften med nesten gratis reklame via firmalogo.

Vår utgave er utstyrt med topphengslet bakdør, men sidehengslet kan også bestilles.

Man sitter høyt med god oversikt, likevel er det personbilkomfort i VW ID. Buzz Cargo.

Nye 21 Tomms felger gir bilen et nytt utseende, men man kan montere helt opp til 23 Tomms felg.