ID.5 GTX 4MOTION – MER SPORTY

 

Vi har tidligere testet ID.3 og ID.4 i forskjellige konfigurasjoner. Nye ID.5 fremstår som en lavere og mer sporty utgave av ID.4.

 

Det er lett å bli litt forvirret over tallkombinasjonen innen ID-familien. ID.5 burde strengt tatt hatt navnet ID.4 coupé, fordi man høvlet av taket med noen centimeter for å lage en spenstig coupé-utgave.

 

Hvilken utgave man velger, handler om langt mer enn design. Det dreier seg også om praktisk bruk. En liten overraskelse var det dog i bagasjeromskapasitet. ID.5 rommer 549 liter, seks liter mer enn på ID.4.

 

Bakseteplass har heller ikke tatt nevneverdig…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi har tidligere testet ID.3 og ID.4 i forskjellige konfigurasjoner. Nye ID.5 fremstår som en lavere og mer sporty utgave av ID.4.

 

Det er lett å bli litt forvirret over tallkombinasjonen innen ID-familien. ID.5 burde strengt tatt hatt navnet ID.4 coupé, fordi man høvlet av taket med noen centimeter for å lage en spenstig coupé-utgave.

 

Hvilken utgave man velger, handler om langt mer enn design. Det dreier seg også om praktisk bruk. En liten overraskelse var det dog i bagasjeromskapasitet. ID.5 rommer 549 liter, seks liter mer enn på ID.4.

 

Bakseteplass har heller ikke tatt nevneverdig «skade» av et strømlinjeformet design med lav taklinje. Det er fremdeles plass til to voksne bak.

 

Kjent og kjært
VW ID.5 er bygget på en dedikert (MEB) elbilplattform som den deler med alle andre ID-utgaver. Rent praktisk utnytter man fordelen de plassbesparende el-komponentene medfører langt bedre enn i en ren elbilplattform.

 

Fordelene stopper ikke der, for batteriets plassering og kjøreegenskaper er forbedret siden den ikke har de begrensninger til modeller som også leveres med forbrenningsmotor. Elbiler bygget på plattform delt med bensin/dieselmotor blir ofte lett i fronten når motor blir erstattet med en lett elmotor.

 

VW ID.5 har et optimalt lavt tyngdepunkt og riktig vektfordeling.

 

Vi foretrekker bakhjulsdrift på elbiler med effekt fra ca. 200 hk og oppover siden elmotoren har maksimalt dreiemoment fra lavt turtall. Dette har en lei tendens til å påvirke rattet under akselerasjon. Bilen sporer og vekten skyves bakover i bilen under kraftig gasspådrag, slik at fronten blir lett.

 

De som går for ID.5 med bakhjulsdrift, får 204 hester og en bil som er meget god å kjøre. Konklusjonen er entydig og grei.
ID.5 leveres i to utgaver, bakhjulsdrift og 4×4. Vi kjørte denne gang topputgaven ID.5 GTX 4MOTION med 299 hester systemeffekt og 4×4.Også denne utgaven har 204 hk på bakakslingen supplert med 109 hk foran.Av den grunn blir bilen meget stabil med fullt gasspådrag ut av sving uten antydning til «torque steer», selv med motor på forhjulene også.

 

Tilnærmet samme pris
Prismessig er det liten forskjell på utgavene, bare ca. 18.000 kroner. Tar man med forskjell i utstyr vil prisen være nærmest identisk. Dermed er det hvilket design man ønsker som avgjør valget.

 

Mange har ventet på coupé-utgaven og etter å ha kjørt ID.5 GTX 4MOTION så var faktisk min følelse annerledes i coupé-utgaven. Kjøreopplevelsen er lik, likevel forskjellig fordi coupé-designet sitter i hodet når man kjører. Hukommelsen spiller oss et puss rett og slett fordi vi setter oss inn i en bil med et vakrere og langt mer sporty design. ID.5 GTX 4MOTION er god å kjøre, nærmest perfekt styring. Bilen ligger godt på veien på motorvei og i partier med skarpe svinger, hvor man kan gjøre aktivt og likevel trygt for bilen gir deg ingen overraskelser.

 

Man sitter godt i Sportssetene på GTX-utgaven, alcantara mikrofiber gir deg meget god friksjon slik at man behøver ingen overdimensjonert sidestøtte for å sitte stabilt i skarpe svinger. Uttrekkbare sitteputer så også de langbeinte får lårstøtte helt frem, trekker også opp kjøreopplevelsen.

 

Det er også en liten forskjell på aerodynamikk mellom ID.5 coupé og ID.4. Fallende taklinje på ID.5 medfører mindre luftmotstand og dermed en anelse bedre rekkevidde, opp mot én mil ekstra. Vi må også nevne at ID- familien innhenter kjøredata fra alle modeller. Dette blir implementert i nye programvareoppdateringer og ID.5 coupé har den nyeste oppgraderingen, som også gir ladehastighet på opptil 135 kW, forbedret fører- og parkeringsassistanse osv.

 

Standard
Vi nevnte tidligere forskjell i utstyr på coupé-utgaven. Matrix automatiske LED hovedlys leveres som standard på ID.5. Vi registrerer også at programvareoppdateringen 3.1 gir raskere respons på berøringsskjermen og at det er mulig å bestille 21 tomms hjul. Mange mener store hjul gir et bedre utseende, men mindre dempning i dekksiden medfører en strammere kjøreopplevelse og økt hjulstøy. Vi ville valgt 20 tomms.

 

Et annet verktøy man bør trekke frem, er Head-up displayet som lyser opp frontruta. Oversiktlig bilde av rundkjøringene når vi nærmer oss, slik at vi kan være bedre forberedt, er positivt. De største forandringene ligger i designet, men også i standardutstyr, er tilstrekkelig til å forsvare to utgaver av samme bil.

 

Konklusjon
Etter å ha kjørt ID.5 GTX 4MOTION, er vi faktisk glad for at VW lager en coupé-utgave av ID.4. Samme kjøreopplevelse, men likevel forskjellig fordi coupé- designet er så sporty og dermed føles bilen mer spenstig. ID.5 coupé med høyere effekt, står bedre i stil med designet. Av den grunn blir GTX 4MOTION førstevalget i ID.5.

 

 

ID.5 GTX 4MOTION

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 299 hk
  • Moment: 460 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,3 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 509 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,8 kWt mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.167 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,59 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 2,77 m
  • Utstyrsnivå: GTX + pakker
  • Bagasjerom volum: 549 / 1.561 liter
  • Pris fra: Kr 525.360, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 607.000, –

 

ID.5 er nydelig å kjøre på svingete partier, merkelig at bilen føles langt mer sporty med nytt coupé- design selv om kjøreegenskapene er lik søstermodellen ID.4.
Glidebrytere er «knotete» å bruke særlig under vinterhalvåret når man kjører på ny brøytede veier hvor kjetting har laget et vaskebrett av kjørebanen, lyden har en lei tendens til hoppe frem og tilbake ved forsøk på justering.
Aluminiumspedaler passer godt til et sporty design.
2023-modellene er rett rundt hjørnet, små endringer som andre fargekombinasjoner på detaljer i interiøret vil være nytt på 2023-utgaven.
Dedikert elbil-plattform gjør at ID.5 oppleves romslig innvendig, god plass til seter med uttrekkbare sitteputer.
Baksetepassasjerer lider ikke over manglende plass selv om man har benyttet vakkert coupé- design i ID.5.
Ingen norgesmodell uten skiluke, ID.5 tillater ingen takboks, men ski er det likevel plass til.
Man må være våken når man kjører ID.5, gir mønsteret er motsatt av normalt, riktig når man kjører båt, men motsatt av andre VW-modeller også, hopper man fra ID.5 til VW Multivan som har tradisjonelt gir mønster er det fort gjort å rygge når man egentlig skal kjøre fremover. Merkelig løsning.
Så enkelt kan man lage et behagelig førermiljø, lårstøtte helt frem også for de med lange bein.
Ventetiden er over, mange har ventet på en tøff sporty utgave av ID.4, nå er den på plass i form av ID.5 coupé.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen