De store forandringene er det ikke lett å få øye på utvendig, men Mercedes C.-klasse har lavere front, ny grill med stjernemønster, og er enklere innvendig. Der er alt nytt, inkludert seter og et nytt informasjonssystem.
Som vanlig er det to utgaver tilgjengelig, sedan eller den tradisjonelle stasjonsvognen med skiluke. Motormagazinet valgte sistnevnte til en prøvetur i snøværet.
Vær oppmerksom på at også hybriden er klar for bestilling.
Avgiftsgunstig hybrid
Vi tror de fleste vil gå for Mercedes C300e Plug-in hybrid eller ladbar hybrid om du vil, for denne modellen er til tross for regjeringens avgiftsøkning på ladehybrider fremdeles meget avgiftsgunstig. Kun 50 til 60 000 kroner i avgift – avhengig av utstyrsgrad.
Rekkevidden er intet annet en formidabel med 100 km WLTP, opp fra tidligere 51 kilometer for gammel modell. Enkelte tester viser faktisk over 11 mil rekkevidde fra batteriet som rommer hele 25,4 kilowattimer.
Batteriet er større enn elbilen Nissan Leaf fra 2013. En 2-liter-bensinmotor produserer 201 hester og sammen med elmotoren generer bilen 309 hk. og 550 Nm. Det betyr i praksis 0-100 på 6,2 sekunder. Det er også verdt å merke seg at batteriet er flyttet under gulvet. Dermed øker også bagasjeromskapasiteten til 360 liter, 1375 liter med nedfelte seter. Startpris på hybrid kr. 627.900, -.
220 d 4Matic stasjonsvogn
Siden hybrid ikke var tilgjengelig, valgte vi Mercedes C-klasse 220 d 4Matic stasjonsvogn, lik bil og uten tvil en utfordrer til BMW 3-serie. 2-literen under panseret er tilkoplet 48 volt mild-hybrid system, for maksimal reduksjon av dieselforbruket uten å øke bilens vekt nevneverdig.
200 hk. og 440 Nm fordeles på bilens aksler via tunnel igjennom baksetet. God gammeldags 4×4 som gir meg en litt annen følelse enn for/bak aksel uten annen forbindelse enn elektronikk.
Annerledes oppleves også bilen på veien. Bilen er langt mer raffinert og moderne enn tidligere. Samme plattform for understellet er beholdt, men med en kraftig oppdatert arkitektur, dobbel wishbone i front og multi-link bak, akselavstanden har også økt noen centimeter.
Mercedes C-klasse 220 d 4Matic er ganske morsom å kjøre i snøværet, og vi savner faktisk ingen bensinmotor. Dieselen gir godt trykk fra 1 600 omdreininger og den vanlige skarpe lyden av dieselmotor trenger ikke inn i kupeen.
Sitter lavt
Annerledes er altså følelsen på veien i forhold til det vi er vant med fra alle de SUV-ene som testes. Vi sitter lavt i gode seter og føler veien på en helt annen måte. På bare partier nærmest klistrer bilen seg fast i veibanen.
På snødekte veier sitter bilen også fast i underlaget. Det kan være et meget godt dekkvalg tilpasset snø eller så fungerer vårt 4Matic-system, sammen med 9-trinns automatgir, meget godt på dette føret. Trygt siden bilen oppfører seg akkurat slik vi forventet uten noen overraskelser.
Sikkerhet er også innebygget via Mercedes-Benz Intelligent Drive med fører og parkeringsassistenter pluss adaptiv fjernlysassistent. Modellen har klasseledende lyslengde på fjernlys.
MBUX multimediesystemet
Nytt er også multimediasystemet med en helt annen berøringsskjerm. I motsetning til mange andre biler rekker vi faktisk frem til skjermen uten å bøye meg frem, men vi savner tradisjonelle knapper til de daglige funksjonene.
Man er avhengig av å flytte blikket fra veien, for å se hvor man skal trykke. Det er langt enklere å betjene trykknapp for klima med 0,5 grader opp for hvert trykk. Glidebryter i sort pianolakk på rattet, hvor man må bevege fingeren opp eller ned for å justere volum, er sikkert perfekt i et designstudio, men over issvullene en vinterdag hopper volumet frem og tilbake.
Ulemper og fordeler
Nye Mercedes-Benz EQB har en langt enklere betjening av bilens funksjoner. Ulemper og fordeler med noe nytt er det alltid, det nye systemet lærer seg forresten hvilken musikk du liker, viser radiokanaler som passer din musikksmak og viser deg en ny vei på din daglige kjørerute til jobb om det er kø.
Innebygget sikkerhet er det også siden medtrafikanter kan legge inn trafikkforhold og du får opp dette i din bil, glatt veibane eller en ulykke varsles. Stemmestyringen er også oppdatert, slik at den nå forstår norsk istedenfor engelsk. Man starter bare med ordene: Hei Mercedes!
Konklusjon
Mercedes C300e Plug-in hybrid blir trolig bestselgeren i C-klasse med klasseledende rekkevidde på ren strøm, men man behøver ikke bevege selg langt fra bykjernen før behovet for bensin eller dieselbiler melder seg. Vår Mercedes C-klasse 220 d 4Matic blir et godt alternativ, nye C-klasse er oppgradert med nytt interiør, MBUX multimediasystem og det aller viktigste, bedre kjøreegenskaper.
Fakta Mercedes C-klasse 220 d 4Matic
- Motor: R4 Bensin
- Slagvolum:2 0-liter
- Effekt: 200 hk
- Moment: 440 Nm
- Gir: 9 trinns Automat
- 0-100 km/t: 7,5 sekunder
- Toppfart: 239 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,55 l/mil
- Co2 utslipp: 143 g/km
- Egenvekt: 1.840 kg
- Tilhengervekt: 1.800 kg
- Lengde: 4,75 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,38 m
- Akselavstand: 2,86 m
- Utstyrsnivå: AMG Line|
- Bagasjerom volum: 490 – 1.510 liter
- Pris fra: Kr 620.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 878.000, –

Grillen er faktisk laget av Mercedes fremste varemerke, stjernen i front.

Nytt interiør med gode stoler.

Premium betyr meget god materialkvalitet, med rent og lekkert design.

Endelig en berøringsskjerm en rekker frem til uten å bøye seg frem eller flytte frem setet til en ubehagelig posisjon. Dette var positivt.

Lekkert med stemningslys.

Todelt ryggekamera hvor man kombinerer bilde med sensorer.

Glatte knapper og glidebrytere blir aldri mine favoritter.

Et lite ekstra oppbevaringsrom i bagasjerommet er smart.

Ingen ekte norgesbil leveres uten skiluke.

Midtkonsoll med knapper og styringsplate savnet vi, denne er avbildet fra nye Mercedes-Benz EQB.

Vår demobil med 4Matic likte seg på vinterføre i svingete partier.