Nye ISUZU D-MAX 4×4 – Helt ny bil

 

Alle bilmodeller får et rykte etter en tid i markedet. For Isuzu D-Max sin del har renommeet vært solid og godt. Bilen ha nesten vært et uslitelig verktøy for de som bygger landet i anleggsbransjen og alle andre med behov av en robust pickup. Derfor omtales D-Max som tøffest i klassen.

 

Salgssuksessen kommer også helt uten drahjelp fra andre bilmodeller.VW er et godt eksempel som har en hel flåte av kjøretøy. Isuzu derimot står helt alene, men innehar likevel erfaring med tunge kjøretøy helt tilbake til selskapets start i 1927. Isuzu D-Max er deres minste modell og overdimensjonert…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Alle bilmodeller får et rykte etter en tid i markedet. For Isuzu D-Max sin del har renommeet vært solid og godt. Bilen ha nesten vært et uslitelig verktøy for de som bygger landet i anleggsbransjen og alle andre med behov av en robust pickup. Derfor omtales D-Max som tøffest i klassen.

 

Salgssuksessen kommer også helt uten drahjelp fra andre bilmodeller.VW er et godt eksempel som har en hel flåte av kjøretøy. Isuzu derimot står helt alene, men innehar likevel erfaring med tunge kjøretøy helt tilbake til selskapets start i 1927. Isuzu D-Max er deres minste modell og overdimensjonert brukes ofte om bilens slitestyrke.

 

Ny ramme og karosseri
Et generasjonsskifte er alltid spennende. Den forrige generasjonen har hengt med siden 2012, og dermed var det på tide å bygge ny bil. Isuzu startet på bunn med ny ramme, karosseri og ikke minst et mål om å være den sikreste Pickup-en på markedet ved hjelp av nytt sikkerhetsutstyr.
De som tror denne nye generasjonen vi skal prøvekjøre kommer rett fra fabrikk tar feil. 2021 modellen er ny for oss, men har allerede vært testet i over fire millioner kilometer på alle slags underlag før lansering. Ny bil, men velprøvd og grundig testet md andre ord.

 

Forbedret komfort
Innvendig er det satset på forbedret komfort med bedre plass både for fører og passasjer, samt åtte-veis elektriske skinnseter med mykere demping, korsryggstøtte og sidestøtte.
På teknologisiden finner vi store oppgraderinger på bilens ni tomms infotainment-system, nå kompatibelt med trådløs Apple Carplay og Android Auto.

 

Motoren har 1.9 liter og 163 hester. Som alltid ønsker man mer krefter, men dette er en nyutviklet euro 6D-motor som er forbedret og optimalisert med girkassen for lavest mulig utslipp og drivstofforbruk. Vi har tidligere savnet flere justeringer av ratt, dette er på plass i år i form av fireveis justering. Av den grunn er det langt lettere å tilpasse perfekt kjørestilling til ulike førere.

 

En yrkesbil blir ofte benyttet av flere, så dette er en viktig nyhet. Allerede ut fra parkeringen merker vi at bilen har bedre svingradius enn tidligere. Radiusen er nå på 12.5 meter. Bilen har også blitt enklere å manøvrere med den nye elektroniske servostyringen, noe som gjør bilen langt lettere på rattet.

 

Lavserie og sperre på bakaksel
D-Max oppfører seg ellers omtrent som den gamle generasjonen på veien med tanke på understell selv med helt nye fjærer. Det er først når vi beveger oss ut på sandvei, med dype hull, at vi merker at det nye understellet virker langt bedre dempet enn forgjengeren.

 

Innvendig er det også en stor forbedring med nye seter og lavere støynivå på veien.

 

Vi legger inn lavserien i en bratt snøkledd bakke, sammen med ny elektronisk differensialsperre på bakaksel, med håp om en liten utfordring. Det var «mislykket», for det var ikke engang antydning til hjulspinn. S<elv med tre tonn på hengeren, vil denne bilen også trolig takle utfordrende skogsvei vinterstid.

 

Kortere overheng bak
Siden vi kjører uten last, får vi ingen indikasjon på hvordan et kortere overheng bak slår ut på kjøreegenskapene med fullastet bil, men det oppleves trolig positivt. En annen fordel – med kortere overheng -er at helningsvinkelen ved rygging er forbedret til 24.2 grader. Nyttelasten bak på lasteplanet er på 950 kg og som vanlig trekker bilen 3.5 tonns henger.

 

De nye assistentene som for øvrig er standard gir deg en ekstra hjelpende hånd i hverdagen. Vi ble overrasket over mangel på navigasjon i bilens ni Tomms infotainment system. De fleste speiler telefonen via Apple Carplay og Android Auto, og siden telefonen alltid er oppdatert med den nyeste trafikkinformasjonen, faller behovet av navigasjon bort.

 

Nyttige løsninger
Det er deilig når ingeniørene lager nye praktiske løsninger faktisk har forståelse for hvordan bilen brukes. Walk Away lock er en av disse.
Vanligvis stopper vi bilen og legger nøklene i lomma. Nå er det enkelt å hente verktøyet på lemmen og bare gå fra bilen, den låses selv. Det er slutt på å sette verktøyet ned på en sølete gårdsplass, for igjen å finne nøkkelen i lomma for deretter og låse.
En annen nyttig funksjon er «follow me home», som lyser opp rundt bilen når du har parkert. I terrenget er vadedybden økt til 80 centimeter. Langt viktigere er bilens firehjulstrekk med ekte lavserie, og D-Max kommer i tillegg med elektronisk differensialsperre, som kan låse bakhjulene ved behov

 

Konklusjon
Varemerket tøffest i klassen lever videre i denne nye generasjonen ISUZU D-MAX 4×4, men årets modell er blitt langt mer komfortabel og er utstyrt med de nyeste førerassistentene. De med behov av god fremkommelighet, kan glede seg til å benytte 4×4 lav-serie i kombinasjon men den nye sperren på bakaksel. D-Max er like tøff, men en enda bedre bil enn tidligere.

 

 

Fakta ISUZU D-MAX 4×4 Double Cab

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 1,9-liter
  • Effekt: 163 hk
  • Moment: 360 Nn
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,92 l/mil
  • Co2 utslipp: 241 g/km
  • Egenvekt: 2.105 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,27 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,79 m
  • Akselavstand: Ikke oppgitt
  • Utstyrsnivå: PREMIUM BLACK EDITION
  • Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 459.800, – inkl. mva.
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 586.312, – inkl. mva.

 

Et generasjonsskifte betyr nytt karosseri og understell, denne utgaven er hypermoderne og kan ikke sammenlignet med utgående modell.
Mountain top roll cover er en smart løsning når vinterværet sørger for utrivelig forhold, men det er dette føret D-Max elsker.
Mountain top roll cover er en smart løsning når vinterværet sørger for utrivelig forhold, men det er dette føret D-Max elsker.
Myk materiale i armlenet og midtkonsollen er viktig for undertegnede som ofte hviler armen ved langtur.
Veginformasjon på det digitale instrumentet i midten, enkelt og greit.
Kontrast søm og lekkert interiør minner om personbilkomfort.
Isuzu D-Max har BI-LED signatur frontlys og på baklyktene brukes det doble LED-kantlamper som gir et unikt utseende både foran og bak.
Knapper med et tydelig trykk som gir deg tydelig tilbakemelding på at bilen har registret din kommando er viktig på biler brukt i anlegg, disse likte vi.
Enkelt og oversiktlig betjeningsbrytere er viktig, denne bilen kan også speile telefonen slik at navigasjon er overflødig.
De frelste velger hengerfeste på Isuzu D-Max som trekker 3,5 tonn på kroken.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen