For Rino Børresen har livet vært preget av bilinteresse helt siden barndommen. Yrkesvalget var dermed enkelt. Først bilmekaniker, senere bilselgerskolen og salgsjobb i hovedsak med Ford, men også hos Opel og Mazda. Nå er det 0-100 som gjelder.
Siden Børresen har vært en del av et aktivt motormiljø i mange år, har han også kjørt mange spennende biler – inkludert en Formel 1 bil (Jenson Button’s 2004 modell Bar (Honda) på Anderstorp, som foreløpig høydepunkt.
0-100 på 6 sekunder
Motormagazinet møter Rino Børresen i bilbutikken 0-100 på Greåker, hvor han har sitt daglige virke som bilselger. 0-100 logoen passer godt til Børresen 1985 modell Porsche 911 Carerra, mange forbinder 0-100 med akselerasjon.
– Hvorfor ble du interessert i Porsche når du har så bred erfaring med mange bilmerker?
– Kvalitet og teknikk i Porsche var langt foran de fleste merker i min oppvekst. Den ultimate ungdomsbilen i 1985 var Golf GTI med 110 hester. Min bil, 911 med sine 237 hester fra samme år, var langt nærmere en supersportsbil med tanke på både akselerasjon og kjøreegenskaper til en overkommelig pris. 0-100 går på rett under 6 sekunder takket være en boxermotor montert bak. Bilen bare «setter seg litt i baken» og skyter frem under akselerasjon.
Tilbake til utgangspunktet
-Du nevnte at det har vært flere spennende modeller i ditt eie opp igjennom årene, er 911 G din favoritt nå?
-Vel, 911 G passer til mitt bruk siden jeg lærte å reparere slike biler under min tid som mekaniker. Dermed har jeg en bil som er enkel å vedlikeholde uten all den spesielle elektronikken som nyere modeller innehar, men jeg har vært innom flere andre modeller på vei dit, forteller Rino Børresen.
Porsche 944, Boxster, Cayman og en 911 Turbo med en artig historie. Den ble oppgradert av Jon Reinertsen (Jonus Racing) i Halden til 700 hk med 900 Nm dreiemoment som maxuttak. Bilen hadde flere motorprogrammer ved hjelp av MaxxEcu datasprut og var utstyrt med både responssystem og launch contoll.
Under test av Launch controllen røyk faktisk drivakselen bak rett av. Utrolig morsom og rask bil, men man er avhengig av proffer til å bygge en slik bil.
-Riktige turboer, dyser, topper og ikke minst programmering av en balansert effektkurve slik att motoren ikke raser må gjøres av proffer. Med min nåværende Porsche 911 G er jeg egentlig tilbake til utgangspunktet med en bil jeg selv kan vedlikeholde uten store kostnader. Eldre Porscher har også vist seg å stige i verdi, jeg har faktisk ikke tapt penger på noen av mine Porscher opp igjennom årene. Dette er også et positivt aspekt av bilhobbyen.
Fotografering
På svingete og ujevnt underlag viser Rino Børresen at Porsche 911 G er en gammel bil fra 1985 som virkelig har kjøreegenskapene intakt.
Responsiv styring, gode bremser og ikke mint en følelse av å være i ett med underlaget er det første vi legger merke til.
-Denne denne bilen kan være vanskelig å kjøre på bane når man legger seg helt opp til grensen hvor feste slipper, da kommer rompa ut og man får en meget rask kontra, som ofte medfører et spinn som ikke lar seg rette opp. Tung bak og lett foran var oppskriften den gang, men du verden så underholdene bilen er innenfor grensene.
Familien er samlet
-Kroppen sitter fast i skikkelige bøtteseter og man får en følelse av god gammeldags racing. Brukes bilen av hele familien må jeg få rede på?
– Min interesse har smittet over på resten av familien. Bilen brukes til Porsche-treff og møter i Porsche-klubben i Østfold. Banekjøring blir det også ved at klubben leier Rudskogen, så hele familien blir knyttet sammen av bilinteressen og nå kjører min sønn Porsche Cayman S. Han jobber for øvrig samme sted som meg. Interessen brer om seg på jobb også, utrolig nok har også kollega Lars (Tholstrup)gått over fra BMW til Porsche privat.
-Et helt liv med Porsche interesse påvirker de rundt deg også, avslutter Porsche-entusiast Rino Børresen.







