Per Torp fikk sansen for Rolls-Royce allerede som guttunge da han og en kompis begynte å lese bilblader, men det gikk mange år før Rolls Royce-drømmen ble oppfylt.
Vi har alle enkelte biler som man ikke helt kan glemme, men andre og viktigere ting i livet må prioriteres først, som familie, bolig og barn. Deretter kommer bildrømmen for de fleste. Slik har det vært for Per Torp også, selv om han ikke har vært helt uten veterankjøretøy.
Per har også vært innom en Mercedes 450 fra 1983 og senere også en Suzuki GP 100 fra 1983, som begge er restaurert av eier. Per Torp følger i forsporene til mange andre bilentusiaster ved at han er selvlært mekaniker. – YouTube er et godt verktøy, sier Per Torp og legger til at en rekke mennesker laster opp video av sine reparasjoner og der finner man nyttig informasjon om det meste på mekaniske problemer.
Rolls-Royce Silver Cloud 1
En herlig front åpenbarer seg når garasjedøren åpnes hjemme hos Fredrikstadmannen Per Torp. Rolls-Royce -linjene gir assosiasjon til det engelske kongehuset som har hatt en forkjærlighet til bilmerket tidligere. 1962-modellen av Rolls-Royce ble også udødeliggjort i James Bond filmen A View To A Kill fra 1985 med Sir Godfrey Tibbett bak rattet og Roger Moore i baksetet.
Historien om dette merket starter tilbake i 1904, hvor Henry Royce ble introdusert for Charles Rolls under en lunsj på Midland Hotel i Manchester. Ingeniøren og Englands første bilforhandler slo seg sammen for å lage verdens beste bil. Resten er historie.
Sentralsmurning
-Hvordan kom denne bilen kom til Fredrikstad?
-Jeg så bilen første gang i utstillingslokalet til Stamsaas. Bilen ble brukt til promotering og bryllupskjøring. Bilen var ikke til salgs, men jeg ga meg ikke. Lars Roll Erichsen godtok til slutt mitt bud og i 1995 kjøpte jeg min 1956 modell Rolls-Royce Silver Cloud 1 fra Stamsaas.
-Bilen har fungert meget bra. Enkelte deler er skiftet ut, men det er bare vanlige slitedeler. En artig sak er sentralsmurning, hvor rør går fra en oljefylt beholder i motorrommet til bevegelige deler i blant annet forstilling. Blir man overivrig med å trykke på smørepedalen blir det små oljeflekker på garasjegulvet, men det er jo litt av sjarmen med en gammel bil. Rolls-Royce var også tidlig ute med aluminium i karosseriet, magneten biter ikke på hverken tak, panser eller koffertlokk hvor engelske karosserimakere har benyttet aluminium forteller Per.
Få biler i Norge
På vår vei til fotografering merkes komforten Rolls-Royce er kjent for. Bilen oppleves myk og man må kjøre forsiktig over fartsdumper siden det er fare for å slå nedi. Ekstraordinær komfort ble varemerket. Innvendig er også bilen spesiell med ekte treverk.
I vinter demonteres enkelte deler av treverket for å få tilbake sin fulle glans. Per har en avtale med møbeltapetserer som hjelper med gode råd til akkurat denne jobben.
-Din Rolls-Royce Silver Cloud 1 er en meget spesiell bil. Det finnes vel ikke mange som denne her i landet?
– Nei, det går vel en to-tre i Norge og dette er biler man ikke benytter daglig. I sommerhalvåret oppbevares bilen i garasjen hjemme, men siden det blir kondens i garasjen vinterstid oppbevares bilen i et oppvarmet lokale med stabil luftfuktighet.
Spirit of Ecstasy
Man får en helt spesiell følelse av å sitte i en Rolls-Royce, bilen som satte standard for det mest eksklusive man kan kjøpe for penger. Rolls-Royce er fremdeles med den dag i dag med samme klassiske proporsjoner på nye Rolls-Royce Phantom.
-Er du klar over at Bentley deler karosseri med Rolls-Royce Silver Cloud, skyter Per Torp inn og forteller:
.-Karosseriet er identisk, men fronten er helt annerledes og det er den som fremhever merkevaren med Spirit of Ecstasy over grillen. Kvinnen som lener seg frem med armene strekt ut bak henne med et sjal, som også kan tolkes til å være vinger, ble laget siden enkelte av kundene monterte smakløs panserpryd etter siste mote på den tiden. Daværende sjef Claude Johnson ønsket ikke «juggel» på en Rolls-Royce og panserpryden Spirit of Ecstasy ble løsningen. Den har fulgt bilen siden.