Drifting og bilsalg fyller dagene til Ola

 

Det er bil opp og i mente for Ola Jæger. I tillegg til å være bilselger hos Bilbutikk1 i Fredrikstad brukes mye av fritiden på motorsporten drifting -og da er det USA som gjelder.

 

-Det går mye i bil, og det har det gjort i mange år. Allerede for 10 år siden ble jeg introdusert for drifting, og jeg skjønte raskt at dette kunne være noe for meg. Siden har jeg blant annet fått sølv i NM og vunnet Scandinavian powerdrift. Nå er det er det verdensserien eller Formula Drift, klasse pro 2 som gjelder for meg -og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Det er bil opp og i mente for Ola Jæger. I tillegg til å være bilselger hos Bilbutikk1 i Fredrikstad brukes mye av fritiden på motorsporten drifting -og da er det USA som gjelder.

 

-Det går mye i bil, og det har det gjort i mange år. Allerede for 10 år siden ble jeg introdusert for drifting, og jeg skjønte raskt at dette kunne være noe for meg. Siden har jeg blant annet fått sølv i NM og vunnet Scandinavian powerdrift. Nå er det er det verdensserien eller Formula Drift, klasse pro 2 som gjelder for meg -og de showene eller løpene om man vil, foregår på ulike plasser i USA. Fire ganger i året reiser jeg over for å ”sladde”, sier Ola med et smil.

 

Krevende

For selv om det for uinnvidde ser ut som sladding, noe en hver drømmer om å gjøre til tider, er drifting noe langt mer og krevende. I motsetning til sladd, er det nemlig driv i bakhjulene på drifitingbilene, samtidig som de spinner -og man får absolutt ikke drifte helt uten mål og mening.

-Det er regler som skal følges. En bane settes, for eksempel med fire svinger. Et ”run” varer i 30 sekunder, og her måles stil, hastighet og vinkel på bil. Det er satt opp såkalte klippingpunkter, ytre og indre -og disse skal tangeres så tett som mulig. Dommere følger med hele tiden. Vi kjører to og to rett etter hverandre i en topp 16-stige, og det er om å gjøre for den bakerste bilen å holde seg så tett oppunder bilen foran som mulig uten å komme nær. Med andre ord snakker vi om prestisjekjøring. Nå har jeg ti år i dette gamet og begynner å få god erfaring, og med erfaringen kommer en enda større glede av å holde på, forteller Ola.

 

Enorm utvikling

Utviklingen for drifting-sporten har vært enorm, og dette er virkelig stort i USA, Japan og New Zealand. Det går også serier i Norge og Skandinavia, og Ola lærte seg drifting på Rudskogen. I begynnelsen var det mange innen motorsport som synes dette var noe useriøst, men dette har endret seg. Bilene som brukes blir stadig ”råere” og dekkene -som naturlignok er viktige, har blitt bredere. Effekten lar derfor heller ikke vente på seg. når biler med 1000 hestekrefter to og to med millimeterpresisjon sneier klippingpunktene, samtidig som bakhjulene spinner. Det går unna på dekkene, med andre ord.

 

Her er Ola i fin drift. Foto: Larry Chen.

 

 

Dekk koster

-Dekk er vår største utgiftspost. Må skifte dekk bak for hvert eller annen hvert ”run”. Har et budsjett på rundt en halv million kroner, og mye av dette går med til dekk. Bilene bygger eller optimaliserer vi gjerne selv. Jeg kjører en Toyoya Supra -og i USA har vi en person som frakter biler til aktuelle baner. Jeg er avhengig av mange sponsorer, og jobber kontinuerlig med å få inn sponsorkroner. Er dypt takknemlig for de firmaene som stiller opp.

-Egentlig er det like moro med drifting i dag, som da jeg startet. Showene trekker mange tusen tilskuere i USA, og jeg har også gjort det ganske bra, blant annet med en sølvmedalje fra konkurranse i Texas i fjor. Jeg er absolutt klar for en ny sesong nå, og er i ferd med å få feriekabalen til å gå opp på jobben.

 

Og Olas jobb går ut på å selge bil hos Bilbutikk1 i Fredrikstad. Her er hovedfokus på Kia, men han selger også noen Volvoer i løpet av året.

-Trives aldeles utmerket på arbeidsplassen, og i det daglige er det salg av bil som står sentralt. Synes salgsyrket er veldig givende, og jeg er veldig godt fornøyd med å selge Kia og Volvo. Det skjer mye på bilfronten, med nye drivlinjer og enorm utvikling. Tenk å få være en del av dette, sier Ola.

 

Før Ola startet som bilselger gikk han yrkesfaglig retning, tok lærlingetiden hos Skade & Lakk og fikk fagbrev som biloppretter.

-Jeg har alltid ønsket å selge bil, men ville ha en bredest mulig bakgrunn. Derfor utdannelsen, og etter det jobbet jeg med leiebiler hos Hertz, før jeg en periode solgte bilforsikringer. For tre år siden fikk jeg jobb som bilselger hos Bilbutikk1, og jeg er stolt av å være en del av en fremoverlent organisasjon i dag.

 

Hadde anlegg

Allerede som niåring fikk Ola sådde Ola sitt første frø med tanke på bilkjøring og interessen for bil. Da ble det gokart -noe han holdt på med til han fylte 15 år. At han hadde anlegg for kjøring med firehjulinger viste han raskt, og på gokartbanen ble det mange seire etter hvert. Sin første bil bygde Ola da han var 18 år, en Peugeot ble senere solgt, og Ola investerte i en Toyota Supra. Igjen ble motorsportmiljøet på Rudskogen viktig, og han fikk opp øynene for drifting.

 

-Kameraten min, Fredric Aasbø -som har gjort det strålende og blitt verdensmester i Formula Drift, bidro sterkt til at jeg satset på dette. Nå konsentrerer jeg meg om å selge bil i hverdagen, og fokuserer på drifting på fritiden. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Ola Jæger.

 

 

Fakta:

  • Alder: 28
  • Stilling: Bilselger, Bilbutikk 1, avd. Kia
  • Sivilstatus: Singel
  • Bolig: Storveien, Gressvik
  • Fritid: Drifting

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen