Kia ønsker ikke bare å bli assosiert med markedets beste bilgaranti. Kia satser også på spreke sportsbiler som gir optimal kjøreglede.
Kia Stinger kommer ikke til å bli en bestselger, men er laget for å utvide Kias sportslige merkevare. Den Sør-koreanske bilprodusenten har satset tungt på markedets beste garanti og et forutsigbart bilhold over mange år, og kan dermed få et litt kjedelig image. Nye Kia Stinger vil forandre det inntrykket på samme måte som sportsbilen GT 86 forandret Toyotas merkevare.
Riktig oppskrift
Vi begynner i front. Under panseret finner vi ingen tverrstilt motor, derimot langsgående som sender kreftene linjert bakover etter god gammel oppskrift, avhengig av motorvalg får man også med 4×4.
Ansvarshavende for understellet er Albert Biermann, tidligere var Biermann sjef for M-divisjon til BMW. Designer Peter Schreyer har ansvaret for karosseriet.Denne mannen er velkjent siden han i sin tid ble hentet over fra Audi. Sammen skal disse gutta ta opp kampen med tyske Premium-merker på kjøreglede til «Rema 1000 pris». Nye Kia Stinger beviser at Kia ikke bare er et traust bilmerke, men også kan lage biler med usedvanlig kjøreglede.
Lav bil
Man stiger ikke inn i Kia Stinger, men senker kroppen ned i sportssetene med sittestilling nær asfalten. Design, motor riktig vei som sender kreftene bakover og lav sittestilling gir den rette følelsen allerede før vi starter bilen.
Denne gang har vi ikke valgt verstingutgaven GT S, men en mer avgiftsvennlig Stinger med 2-liter bensinturbo på 255 hester i kombinasjon med 8-trinns automatgir. Vi tar det pent på veien med kjøreprogrammet Comfort innkoplet. Motoren liker seg på rundt 1500 omdreininger og automaten skifter mykt, nesten umerkelig i bytrafikk.
Vi bare nyter mens mobilen oppbevares på en trådløs ladeplate. Bilen kjører selv via Lane keeping Assistent og Head-up Display viser hastighet og fartsgrenser rett i synsfeltet. Alle andre kjøre assistenter er også på plass, dermed er det bare å konstatere at Kia Stinger er enda behageligere å kjøre i normal trafikk enn jeg trodde på forhånd.
Sport +
En bil som har ekte luftinntak i front og utslipp av varm luft fra feite brembo bremser i forskjerm er bygget for noe helt annet en køkjøring. Vi blar igjennom kjøreprogrammene til sport, motoren reagerer raskere og girkassen strammes opp uten at understellet blir påvirket på vår bil.
Bakenden slipper lett ved gasspådrag, men elektronisk stabilitetskontroll slår inn og ødelegger den gode følelsen. Vi gir ikke opp så lett, over i Sport +. Denne innstillingen deaktiverer assistentene, dermed oppfører bilen seg akkurat slik den skal gjøre når fører bestemmer. Bakenden svinger ut og alt er så forutsigbart at Stinger ikke krever tilvenning, selv med en lengde på hele 4.83 meter.
Vinterføre
Høyere terreng og morgenens nysnø gir en god test på annerledes føre. Fremdeles i Sport +. Her blir vi sikre på at vi valgte riktig utgave av Kia Stinger, for man kommer riktignok raskere frem med 4×4, som er tilgjengelig på Diesel og 3,3-liters utgaven med bensinturbo.
Vår bil har kjøreglede til langt lavere pris enn største motor. Denne bilen gir deg følelsen av tradisjonell bakhjulsdrift man ofte savner. Bilen mangler riktignok skiluke i baksetet, men gir oss en så artig kjøreopplevelse at vi vil heller kjøre Stinger på snødekte fjellveier enn å fryse seg fordervet i slalåmbakken.
Konklusjon
Kia Stinger er plassert mellom BMW 3 og 5-serie størrelsesmessig og ønsker å konkurrere på deres hjemmebane. Tysk design sammen med et tradisjonelt sportsbils oppsett med understell, som minner om BMW, er ikke hva vi forventet av Kia. På sedvanligvis Kia-vis er alt av utstyr, informasjonsteknologi og kjøreassistenter med i prisen, det betyr fantastisk kjøreglede for kr. 704.300.- Ingen andre har en sportsbil med 7-års garanti i modellporteføljen heller.
Fakta Kia Stinger
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 255 hk
- Moment: 353 Nm
- Gir: 8-trinns automatgir
- 0-100 km/t: 6,0 sekunder
- Toppfart: 240 km/t
- Forbruk blandet: 0,79 l/mil
- Co2 utslipp: 181 g/km
- Egenvekt: 1.642 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,83 m
- Bredde: 1,87 m
- Høyde: 1,40 m
- Akselavstand: 2,90 m
- Utstyrsnivå: GT Line
- Bagasjerom volum: 406 /1.114 liter
- Pris fra: Kr 584.300,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 704.300,-