Kia Stinger – råskinnet

 

Kia ønsker ikke bare å bli assosiert med markedets beste bilgaranti. Kia satser også på spreke sportsbiler som gir optimal kjøreglede.

Kia Stinger kommer ikke til å bli en bestselger, men er laget for å utvide Kias sportslige merkevare. Den Sør-koreanske bilprodusenten har satset tungt på markedets beste garanti og et forutsigbart bilhold over mange år, og kan dermed få et litt kjedelig image. Nye Kia Stinger vil forandre det inntrykket på samme måte som sportsbilen GT 86 forandret Toyotas merkevare.

 

 

 

 

Riktig oppskrift

Vi begynner i front. Under panseret finner vi ingen tverrstilt motor, derimot…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Kia ønsker ikke bare å bli assosiert med markedets beste bilgaranti. Kia satser også på spreke sportsbiler som gir optimal kjøreglede.

Kia Stinger kommer ikke til å bli en bestselger, men er laget for å utvide Kias sportslige merkevare. Den Sør-koreanske bilprodusenten har satset tungt på markedets beste garanti og et forutsigbart bilhold over mange år, og kan dermed få et litt kjedelig image. Nye Kia Stinger vil forandre det inntrykket på samme måte som sportsbilen GT 86 forandret Toyotas merkevare.

 

Luftinntakene i fronten kjøler ned bremsene fra Brembo, i skjermene er det også ekte åpninger som leder varm luft effektivt ut igjennom forskjermene.

 

 

 

Riktig oppskrift

Vi begynner i front. Under panseret finner vi ingen tverrstilt motor, derimot langsgående som sender kreftene linjert bakover etter god gammel oppskrift, avhengig av motorvalg får man også med 4×4.

Ansvarshavende for understellet er Albert Biermann, tidligere var Biermann sjef for M-divisjon til BMW. Designer Peter Schreyer har ansvaret for karosseriet.Denne mannen er velkjent siden han i sin tid ble hentet over fra Audi. Sammen skal disse gutta ta opp kampen med tyske Premium-merker på kjøreglede til «Rema 1000 pris». Nye Kia Stinger beviser at Kia ikke bare er et traust bilmerke, men også kan lage biler med usedvanlig kjøreglede.

 

Stinger er like tøff i hekken som fra siden, både spoiler og diffusor er funksjonelle og bidrar til bedre veiholdning i høye hastigheter.

 

 

 

Lav bil

Man stiger ikke inn i Kia Stinger, men senker kroppen ned i sportssetene med sittestilling nær asfalten. Design, motor riktig vei som sender kreftene bakover og lav sittestilling gir den rette følelsen allerede før vi starter bilen.

Denne gang har vi ikke valgt verstingutgaven GT S, men en mer avgiftsvennlig Stinger med 2-liter bensinturbo på 255 hester i kombinasjon med 8-trinns automatgir. Vi tar det pent på veien med kjøreprogrammet Comfort innkoplet. Motoren liker seg på rundt 1500 omdreininger og automaten skifter mykt, nesten umerkelig i bytrafikk.

Vi bare nyter mens mobilen oppbevares på en trådløs ladeplate. Bilen kjører selv via Lane keeping Assistent og Head-up Display viser hastighet og fartsgrenser rett i synsfeltet. Alle andre kjøre assistenter er også på plass, dermed er det bare å konstatere at Kia Stinger er enda behageligere å kjøre i normal trafikk enn jeg trodde på forhånd.

 

Interiøret i Kia Stinger er inspirert av fly med ventiler formet som turbiner og cockpit-inspirerte knapper.

 

 

 

Sport +

En bil som har ekte luftinntak i front og utslipp av varm luft fra feite brembo bremser i forskjerm er bygget for noe helt annet en køkjøring. Vi blar igjennom kjøreprogrammene til sport, motoren reagerer raskere og girkassen strammes opp uten at understellet blir påvirket på vår bil.

Bakenden slipper lett ved gasspådrag, men elektronisk stabilitetskontroll slår inn og ødelegger den gode følelsen. Vi gir ikke opp så lett, over i Sport +. Denne innstillingen deaktiverer assistentene, dermed oppfører bilen seg akkurat slik den skal gjøre når fører bestemmer. Bakenden svinger ut og alt er så forutsigbart at Stinger ikke krever tilvenning, selv med en lengde på hele 4.83 meter.

 

Trådløs lading av mobiltelefon er praktisk, vår Kia Sprinter gir også beskjed om du glemmer telefonen igjen på ladeplaten etter avsluttet kjøretur.

 

 

 

Vinterføre

Høyere terreng og morgenens nysnø gir en god test på annerledes føre. Fremdeles i Sport +. Her blir vi sikre på at vi valgte riktig utgave av Kia Stinger, for man kommer riktignok raskere frem med 4×4, som er tilgjengelig på Diesel og 3,3-liters utgaven med bensinturbo.

Vår bil har kjøreglede til langt lavere pris enn største motor. Denne bilen gir deg følelsen av tradisjonell bakhjulsdrift man ofte savner. Bilen mangler riktignok skiluke i baksetet, men gir oss en så artig kjøreopplevelse at vi vil heller kjøre Stinger på snødekte fjellveier enn å fryse seg fordervet i slalåmbakken.

 

Lyden besørges av Harman/Kardon lydsystem m/15 høyttalere inkl. to subwoofere under forsetene.

 

 

 

Konklusjon

Kia Stinger er plassert mellom BMW 3 og 5-serie størrelsesmessig og ønsker å konkurrere på deres hjemmebane. Tysk design sammen med et tradisjonelt sportsbils oppsett med understell, som minner om BMW, er ikke hva vi forventet av Kia. På sedvanligvis Kia-vis er alt av utstyr, informasjonsteknologi og kjøreassistenter med i prisen, det betyr fantastisk kjøreglede for kr. 704.300.- Ingen andre har en sportsbil med 7-års garanti i modellporteføljen heller.

 

Et romslig bagasjerom på 406 /1.114 liter overrasket i positiv betydning.

 

 

 

Fakta Kia Stinger

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 255 hk
  • Moment: 353 Nm
  • Gir: 8-trinns automatgir
  • 0-100 km/t: 6,0 sekunder
  • Toppfart: 240 km/t
  • Forbruk blandet: 0,79 l/mil
  • Co2 utslipp: 181 g/km
  • Egenvekt: 1.642 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,83 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,40 m
  • Akselavstand: 2,90 m
  • Utstyrsnivå: GT Line
  • Bagasjerom volum: 406 /1.114 liter
  • Pris fra: Kr 584.300,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 704.300,-

 

 

 

Bakseteplassen er akseptabel for voksne, lang akselavstand på hele 2,90 meter er medvirkende årsak, faktisk er akselavstanden lengre en nye BMW X3.

 

Kias topputgave har alt du kan ønske av kjøreassistenter og informasjonsteknologi inkludert kamera med fugleperspektiv.

 

Kia Stinger kommer med ekte utslippsventiler i skjermene, Brembo-bremsene får kjøling fra luftinntakene i fronten, luften ledes så mot bremseskivene og ut igjennom skjermen. Vanligvis er disse ventilene falske, bare myntet på å gjøre designet tøffere, Kia derimot tar ingen snarveier og lager en gjennomført sportsbil.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen