Volkswagen presenterer den nye Golf stasjonsvogn på bilutstillingen i Genève. Sjuende generasjon Golf ble presentert i november og etablerte en ny standard i klassen. Nå kommer stasjonsvognen som er blitt større, sikrere og mer komfortabel.

Golf stasjonsvogn er større enn forgjengeren, og det merkes først og fremst ved at bagasjerommet har vokst med hele 100 liter til 605 liter. Utstyrsnivået er også mer omfattende enn før, med de samme innovative løsningene for komfort og sikkerhet som i femdørsversjonen som ble presentert i november i fjor. Listen med mulig ekstrautstyr er også omfattende, slik at kundene kan bygge sin bil individuelt etter egne behov og ønsker.

- Vi har store forventninger til ny Golf stasjonsvogn, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.

Den nye Volkswagen Golf stasjonsvogn er en særdeles velutstyrt bil med mer utstyr enn forgjengeren. Av nytt standardutstyr kan vi nevne både tretthetsvarsling, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse, multikollisjonsbrems, elektronisk parkeringsbrems med bakkestartassistent og feiltankebeskyttelse.

I tillegg lanseres den nye generasjon radio og navigasjonssystemer som i femdørs Golf. Dette innebærer at samtlige nye Golf stasjonsvogn som selges i Norge vil få den mest avanserte radioen «Composition Media» som standard. Denne radioen er utstyrt med stor touch-screen fargeskjerm, DAB+, blue-tooth integrasjon og 8 høyttalere. På Comfortline finner vi blant annet Climatronic, 2-soners klimaanlegg og skinnratt. Highline er nå utstyrt med parkeringssensorer foran og bak, lys & siktpakke, elektrisk innklappbare speil, ambientebelysning og takreling i krom for å nevne noe.

Nye Golf stasjonsvogn er også blitt lettere til tross for større innvendig plass, og at den har vokst noen centimeter i lengde og bredde. Vektreduksjonen er på opptil 105 kg, noe som bidrar til lavere drivstoff forbruk og bedre ytelser med raskere akselerasjon og høyre toppfart. Samtidig er forbruket er redusert, og BlueMotion versjonen med 110 hk oppnår Golf stasjonsvogn et blandet forbruk på imponerende 0,33 l pr. mil og 87 gr/km C02 utslipp.

Golf stasjonsvogn leveres med en rekke motorer, både TSI bensin og TDI diesel. Innstegsmodellen med bensin er en 105 hk TSI motor og den foreløpige toppversjonen er en 140 hk TSI motor. Med diesel leveres den med en 105 hk TDI dieselmotor eller en 150 hk TDI motor. Golf stasjonsvogn kommer i 3 utstyrsversjoner, Trendline, Comfortline og Highline. Senere kommer også en Eco-fuel modell med CNG gassdrift som også er forberedt for Biogass.

- Vi planlegger lansering i Norge i august. Salgsmålene er justert opp, og vi planlegger med omkring 1500 biler i et normalår. Nå håper jeg vi at vi kan komme i gang med salget så fort vi får prisene bekreftet fra fabrikken, sier Ulf Tore Hekneby.