Fra bil til ball for den entusiastiske og blide Thomas Andersen.

 

Thomas Andersen forlot bilbransjen i Sarpsborg og Fredrikstad etter 17 år. Han har nå byttet ut bil med ball og ble fra nytt år av ny salgssjef i Sarpsborg 08. En ny spennende reise skal begynne for Andersen.

 

I mai 2000 startet Thomas Andersen på delelageret til Dahles Auto. Han jobbet også med leiebil. På slutten av 2001 begynte Andersen som selger hos Nordtug Bil før ferden gikk til Møller Bil i Fredrikstad i 2003, der Thomas Andersen ble salgssjef for Volkswagen. I 2010 ble han forfremmet til markedssjef i den veldrevne bilforretningen på Råbekken.

 

Gleder seg

Det var i 2014 at Lars Erichsen hos Stamsaas fikk hanket inn den suksessrike selgeren tilbake til hjembyen. Thomas Andersen ble ny daglig leder i selskapet, men med nye eiere og et nytt tilbud fra Sarpsborg 08 forlot han altså bilbransjen på senhøsten i år.

-Jeg har vært i dialog med Sarpsborg 08 tidligere, men jeg syns ikke det passet for min egen karrierevei. Nå derimot var timingen god og jeg slo til. Det skal bli spennende å jobbe i og for Sarpsborg 08. Jeg gleder meg til å ta fatt for fullt, sier Thomas Andersen til Motormagazinet.

 

En skikkelig superselger

Thomas Andersen har gått under superselgeren i bilbransjen. På det meste solgte han nærmere 300 biler i Norge og har ved flere anledninger blitt kåret til Norges beste bilselger. Spesielt i åra rundt 2003-2007 var det stor fart i bilsalget for Thomas Andersens vedkommende.

-Hvordan var det mulig å selge så mange biler år etter år?

-Det var en kombinasjon av at vi hadde gode produkter og at jeg har en indre driv i meg. Jeg ønsker at jeg skal lykkes med det jeg driver med. Entusiasme og godt humør er helt avgjørende for en selger. I tillegg må man være meget strukturert for å bli en god bilselger. Jeg er veldig opptatt av struktur og det å holde orden på detaljer, sier Andersen.

Jobben hos Stamsaas ble en ny utfordring for Thomas Andersen. Han skulle plutselig lede 50 ansatte og i tillegg få skikk på bilsalget. Jobben som daglig leder hadde en ny og ukjent dimensjon i seg. Det trigget sarpingen og han gir ros til den tidligere Stamsaas-eieren, Lars Erichsen, som ga ham tillit og handlingsrom.

 

Skryter av Lars Erichsen

-Jeg samarbeidet meget godt med Lars. Han ga med beskjed om på få fart på nybilsalget og bruktbilsalget. Begge deler gikk fint.

-Hva er hemmeligheten?

-Det var aldri snakk om noen revolusjon, men jeg endret på noen detaljer og brukte nye tid på å snakke med folk. Vi ble raskt enige om at kundene skulle få en god opplevelse når de kom til Stamsaas. Holdningsendringen førte til at vi økte salget og så valgte vi å bli synlige i bybildet. Økt synlighet mener jeg er meget viktig med den harde konkurransen som vi har i bilbransjen. I det første hele driftsåret snudde vi et underskudd på 3,5 millioner til et overskudd på 6,7 millioner. Jeg er stolt over resultatet.

 

Jobbe mer dedikert

Nå skal altså ikke lenger Thomas Andersen inspirere folk til å selge og kjøpe bil, men han har begynt i salgs- og markedsavdelingen til Sarpsborg. Han mener selv at han vet hva som skal til for å øke inntektene i eliteserieklubben, men som hos Stamsaas blir det ingen revolusjon.

-Det jobbes godt i Sarpsborg 08, men vi skal skru til noen knepp på enkelte områder og jobbe enda mer dedikert der det er mulig. Vi skal ha klare mål og jobbe bevisst og være lojale mot disse målene, så skal vi få løftet omsetningen opp på et enda høyere nivå enn i dag.

 

Stor nasjonal sponsor

Thomas Andersen selv skal, i tillegg til å lede salgsarbeidet og skape entusiasme, jakte på de store fiskene i sponsormarkedet. Sarpsborg 08 har fortsatt ingen stor nasjonal sponsor og det ønsker Andersen å gjøre noe med.

-Vi skal hale i land en minst en stor nasjonal avtale. Klarer vi ikke det, blir jeg skuffet, sier Andersen og smiler bredt. Slik han ofte gjør.