Kia Rio – Familiens beste venn

 

Kia Rio er blitt helt ny dette året. Rio er fremdeles en småbil, men passer likevel barnefamilier utmerket. Alle i etableringsfasen må bruke penger på et meget vanskelig boligmarked. Bil blir som regel nedprioritert og dermed står valget mellom en bruktbil eller en ny småbil. Småbilene har utviklet seg, selv om Kia Rio bare måler drøye fire meter har ingeniørene jobbet med datateknologi for å utnytte innvendig plass maksimalt. Det hjelper også med 15 mm lengre karosseri og 15 mm lengre akselavstand.

 

Dermed kan valget for mange familier stå mellom en bruktbil i mellomklassen til samme pris eller…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Kia Rio er blitt helt ny dette året. Rio er fremdeles en småbil, men passer likevel barnefamilier utmerket. Alle i etableringsfasen må bruke penger på et meget vanskelig boligmarked. Bil blir som regel nedprioritert og dermed står valget mellom en bruktbil eller en ny småbil. Småbilene har utviklet seg, selv om Kia Rio bare måler drøye fire meter har ingeniørene jobbet med datateknologi for å utnytte innvendig plass maksimalt. Det hjelper også med 15 mm lengre karosseri og 15 mm lengre akselavstand.

 

Dermed kan valget for mange familier stå mellom en bruktbil i mellomklassen til samme pris eller en ny bil med 7 års garanti til kr. 199.000,- isteden.

 

Stor nok

Det er også mange andre grupper som bør se nærmere på Rio siden den er mer komplett enn tidligere og nå passer langt flere kjøpegrupper.

Vi tar plass i vår utgave med 1-liter tresylindret bensinturbo og 5- trinns manuelt gir. Vår bil er av topputgaven Active, men kun 25. 000 kroner skiller i pris fra basisutgaven. Vi ønsker å teste praktisk plass først, derfor starter testen med å heve førersete maksimalt. Det er ingen problem med takhøyden. Førerstolen har lang «vandringsvei». Når setet skyves helt fram får beinet kontakt med tenningsnøkkelen, vi får håpe designteamet i Tyskland fanger opp denne detaljen ved neste oppdatering av Rio og leverer en startknapp. Når det er sagt så behøver vi ikke å sitte helt fremme for at voksne baksetepassasjerer får plass. Både beinplass og takhøyde i baksetet er ok.

 

1-liter

Reduksjon i vekt og motorvolum går sin gang. Vår 1.0-liters bensinmotor på 100 hester passer godt til lett bil på 1.080 kilo. Motorlyden man får med tre sylindre kjennetegnes ved en dyp knurring. Dermed er det vanskelig å glemme at det sitter en liten motor under panseret, men likevel kommer beskjeden fra girvelgeren om å legge inn neste gir ofte under kjøreturen.

Den lille energibunten under panseret drar bra fra 1400 omdreininger og er så mye sterkere enn vi trodde på forhånd. Motoren drar også helt til rødstreken på 6500 omdreininger. Tiden med å kjøre på høyt turtall med liten motor er over. Bunndraget medfører også at Kia Rio blir riktig underholdene på veien. I bykjøring er Rio svært lettkjørt, for bilen er meget lett på rattet og lukeparkering går som en lek med bare fir meter bil å holde styr på.

 

Lettstelt

Vi blir imponert over hvor lekkert interiør man har laget i en fornuftig priset Kia Rio. De fleste flatene i Kia Rio er dekket av bearbeidet hardplast for å se ut som skinn. Det medfører lett renhold og det dere sikkert tror er skinnseter, er faktisk en etterligning i kunststoff, som også er lett å holde rent.

Myke materialer og ergonomiske framseter gir en god følelse. På motorveien overrasker bensinmotoren igjen ved lavt turtall i 110-sonen. Vi har blitt så fornøyd med bensinmotoren at det må tungtveiende argument til for å velge dieselmotor i Kia Rio, selv om diesel gir lavere drivstofforbruk. Kia Rio er nå blitt så komplett at den også kan være et alternativ til Kia Soul Electric, for de med rekkeviddeangst.

 

Moderne

Rio er også fylt med avansert teknologi og detaljer som gjør kjøreturen behagelig. I nye Rio er du tilkoblet og en 7″ berøringsskjerm viser navigasjon og det praktiske ryggekameraet.

Vær på nett med Android Auto™ og Apple CarPlay™. Kias Connected Services – i samarbeid med TomTom – gir tilgang til fotobokser, vær og live trafikkmeldinger.

 

Konklusjon

Kia Rio har et nytt utseende i år med moderne design. Selv om dette er en småbil er innvendig plass god. Rio er således bedre tilpasset en bredere kundegruppe i år. Velger man Active utstyrsnivå får man med det lekre interiøret også, samt moderne kjøreassistenter som automatisk nødbrems.

 

Fakta Kia Rio

  • Motor: R3 bensin
  • Slagvolum: 1.0-liter
  • Effekt: 100 hk
  • Moment: 171 Nm
  • Gir: 5-trinns manuell
  • 0-100 km/t: 10,7 sekunder
  • Toppfart: 188 km/t
  • Forbruk blandet: 0,41 l/mil
  • Co2 utslipp: 94 g/km
  • Egenvekt: 1.080 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,06 m
  • Bredde: 1,72 m
  • Høyde: 1,45 m
  • Akselavstand: 2,58 m
  • Utstyrsnivå: Active
  • Bagasjerom volum: 325 / 980 liter
  • Pris fra: Kr 199.300,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 224.300,-

 

 

 

Usedvanlig lekkert interiør i Rio denne gang, myke materialer med en eksklusivitet vi ikke trodde fantes i denne prisklassen.

 

Nye Rio er klasseledende på innvendig plass. 10 mm lengre akselavstand og 15 mm lengre karosseri bidrar til mer plass i kupéen. Benplassen øker til 1.120 mm foran og 770 mm bak, og nye Rio har god skulderplass og takhøyde selv for storvokste nordmenn.

 

Bagasjerommet har hele tre høyder, det underste nivået har plass til kvoten og vel så det for de som benytter bilen til svenskehandel.

 

I nye Rio er du tilkoblet og en 7″ berøringsskjerm som viser navigasjon og det praktiske ryggekameraet. Vær på nett med Android Auto™ og Apple CarPlay™. Kias Connected Services i samarbeid med TomTom gir tilgang til fotobokser, vær og live trafikkmeldinger.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen