e-Golf – Forbedret rekkevidde

 

En markedsundersøkelse viser at kundene ikke ønsker de futuriske elbilene, men helt vanlig design. Da kan man velge nye e-Golf.

 

Vi ble også overrasket over denne store tyske kundeundersøkelsen. Vi trodde på forhånd at elbilentusiastene ønsket å vise frem et miljøvennlig bilvalg via et karakteristisk design. Slik er det tydeligvis ikke, og dermed kan en stor kundegruppe velge e-Golf.

Elektriske e-Golf har samme tradisjonelle design som sine søskenmodeller, men har gjennomgått en facelift denne våren. En ny batteripakke og forbedret rekkevidde er den største nyheten.

 

Facelift

e-Golf ble i vår oppdatert med en facelift. Det var på…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

En markedsundersøkelse viser at kundene ikke ønsker de futuriske elbilene, men helt vanlig design. Da kan man velge nye e-Golf.

 

Vi ble også overrasket over denne store tyske kundeundersøkelsen. Vi trodde på forhånd at elbilentusiastene ønsket å vise frem et miljøvennlig bilvalg via et karakteristisk design. Slik er det tydeligvis ikke, og dermed kan en stor kundegruppe velge e-Golf.

Elektriske e-Golf har samme tradisjonelle design som sine søskenmodeller, men har gjennomgått en facelift denne våren. En ny batteripakke og forbedret rekkevidde er den største nyheten.

 

Facelift

e-Golf ble i vår oppdatert med en facelift. Det var på vanlig Golf-vis ikke så stor forskjell designmessig siden kundene ønsker bilen akkurat slik den er. Man ser riktignok nye frontlys, baklys og en liten endring på frontfanger og diffuser. Innvendig har bilen bedre seter og instrumentene er blitt digitalisert.

 

På utstyrslisten kan du også velge Active Info Display, da får du de nye digitale instrumentene som er dynamiske og kan endres etter ønske. Det betyr at man kan tilpasse informasjon etter behov. Kart flyttes fra den store 9,2 tommer store berøringsskjermen i farger til instrumentpanelet over rattet med bare et tastetrykk. En oppgradering på utstyrsfronten er det også, siden en del av det mest kjøpte tilleggsutstyret fra fjoråret er blitt standard. Få bestilte bilen uten varmepumpe, derfor har den blitt inkludert nå. Det finnes for øvrig bare et utstyrsnivå, men tilleggsutstyr er tilgjengelig.

 

Premium kjørecomputer

e-Golf har naturlig nok skreddersydde instrumenter tilpasset elbilens spesielle fremdrift. Premium kjørecomputer leveres som standard og viser deg massevis av viktig informasjon i komprimert form. En effektmåler har erstattet den klassiske turtelleren og viser energiforbruket. En integrert instrumentskive viser tilgjengelig elektrisk kapasitet.

Et helt nytt bevegelsesstyrt infotainment system er standard på e-Golf. Hele infotainment systemet er forresten nytt av året og skjermen er nå på 9,2 tommer.

 

300 km rekkevidde

Batteripakken til nye e-Golf er årets største nyhet. Den er oppdatert fra 24,2 kWh på utgående modell til 35,8 kWh brutto. Det betyr at bilen kan nyttiggjøre 31,5 kWt effektivt. Rekkevidden blir da på 300 km, men de offisielle tallene er etter en optimistisk NEDC-syklus. Regn med en helt annen rekkevidde ved vanlig kjøring på vinterstid, hvor bilen benytter strøm fra batterier til varme i kupeen.

VW oppgir 150-200 kilometer på vinterføre og 200-300 kilometer under sommersesongen. Vår e-Golf har i snitt brukt 1,58 kWt per mil siden demobilen var ny. Vi brukte litt mer enn snittet med 1.79 kWt pr. mil, så en kan e konstatere at e-golf er effektiv.

 

Kjøremønster avgjør

Nå er det ikke slik at alle behøver lang rekkevidde siden kjøremønsteret avgjør. En rapport fra Statistisk sentralbyrå viser at I gjennomsnitt kjører hver nordmann 33,5 kilometer med personbil hver dag. Det er således ingen grunn til å kaste seg på rekkevidde-karusellen om behovet ikke er tilstede.

På langtur kam man benytte hurtigladenettverket som lader batteriet til 80 prosent kapasitet på bare 60 minutter ved hjelp av hurtigladesystemet CCS.

 

Mer krefter

Det er en litt bedre e-Golf vi kjører i forhold til forgjengeren. Den elektriske utgaven har nesten samme veifølelse som vanlig Golf, bare den ekstra tyngden av batteriene merkes i svinger.

Med kraftigere motor enn forgjengeren blir e-Golf mer underholdene både i svinger og i bytrafikk, når går forbikjøringene vesentlig raskere også. Skal man sammenligne, tror vi faktisk at Golf sitter på det beste understellet blant elbilene når vi ser bort fra Teslas luftfjæring.

 

God garanti

Nye elbiler konkurrerer ikke bare på rekkevidde og pris, men også på garantivilkår.

Selv om kostnadene på batteriskifte synker år for år er batterigaranti viktig. VW har 8 år/ 160.000 km garanti på e-Golf. Det var bra nok til at Forbrukerrådet kåret e-Golf til seierherre i sin test over batterigaranti i mars 2017.

Det som virkelig gjør at seieren vipper i deres favør, er at de ikke har krav om at batteriene skal ha vært inne til service i denne perioden.

 

Konklusjon

E-Golf har blitt bedre med forlenget rekkevidde. Den har også en fordel i form av kjent og kjært design og har faktisk også normal leveringstid. Bedre effekt på motor likte vi. Nå går 0-100 på 9,1 sekunder. Informasjonsteknologien er også blitt tipp topp moderne. En raskere ombordlader er på plass. Det kan være smart når de vanlige 32 A ladekontaktene blir mer vanlig på kjøpesentra.

 

Fakta VW e-Golf

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 290 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,1 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Forbruk blandet: 1,19 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.540 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,27 m
  • Bredde: 1,79 m
  • Høyde: 1,47 m
  • Akselavstand: 2,63 m
  • Utstyrsnivå: e-Golf
  • Bagasjerom volum: 341/1231 liter
  • Pris fra: Kr 307.860,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 338.620,-

 

Setene har blitt oppgradert, de er forresten meget gode.

 

Hjemmeladeren er på plass i bagasjerommet, kablene får plass under gulvet og det er bare for å vise frem laderen at vi lot den være med på bildet.

 

e-Golf leveres med et utstyrsnivå, men en rekke tilleggsutstyr finnes i katalogen. Dermed økte prisen på vår bil med kr 22.520 grunnet ekstrautstyr.

 

Større elektromotor er på plass, nå produseres det 136 hk.

 

Tre forskjellige kjøreprogram er tilgjengelig, to av disse ECO spareprogrammene reduserer effekt, men heldigvis startet bilen i Standard med full effekt.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen