Tomas sin lille juvel

Ute på veien koser Tomas seg med sin Fiat, denne bilen har virkelig sjel og karakter.

 

Vi presenterer et bredt utvalg av entusiaster i Motormagazinet, for motorinteressen spenner fra «muskelbiler» til Tomas sin lille Fiat 500 med 18 hester.

Idylliske Son er et av favorittstedene våre når det gjelder bilfotografering. Sommersesongen egner seg ikke til dette formålet, da er tettstedet fylt opp med turister, men vår og høst er perfekt. Det var en slik vakker høstdag at vi oppdaget en sprek Fiat 500 utenfor de ærverdige byggene som ligger i en idyllisk sidegate tvers over Sparebank 1 i Son sentrum.

 

Eget design

Bygget viste seg å inneholde Soon Smykkeverksted, der traff vi Tomas Sættem…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi presenterer et bredt utvalg av entusiaster i Motormagazinet, for motorinteressen spenner fra «muskelbiler» til Tomas sin lille Fiat 500 med 18 hester.

Idylliske Son er et av favorittstedene våre når det gjelder bilfotografering. Sommersesongen egner seg ikke til dette formålet, da er tettstedet fylt opp med turister, men vår og høst er perfekt. Det var en slik vakker høstdag at vi oppdaget en sprek Fiat 500 utenfor de ærverdige byggene som ligger i en idyllisk sidegate tvers over Sparebank 1 i Son sentrum.

 

Eget design

Bygget viste seg å inneholde Soon Smykkeverksted, der traff vi Tomas Sættem for første gang, i full gang med å håndlage smykker på den gamle måten med design tilpasset kundens ønske.

De fleste smykker blir i dagens store kommersielle marked masseprodusert på store fabrikker og bare videresolgt.  Tomas Sættem driver altså helt annerledes. I tillegg har en juvel av en liten bil.

– Nei, egentlig er jeg ikke så glad i å skru bil, men vask og polering er artig for Fiaten skal være pen. Den står tross alt foran butikken i sommersesongen, forteller Tomas.

 

Bil med sjel

– Hvor fant du denne spesielle bilen?

-Bilen fant jeg i Fredrikstad. Et firma med det italienske navnet La Scuderia har spesialisert seg på klassiske Italienske biler og spesielt Fiat 500, dermed finnes det kyndige folk i nærheten om noe skal repareres.

– Hva er bakgrunnen til dette bilvalget ?

. – Jeg elsker Italia som ferieland og har sans for italiensk design, noe Fiat 500 det beste eksempelet på . Første gang jeg så en Fiat 500 var i den franske fridykkerfilmen «Det store blå» fra 1988. Hovedpersonen i filmen kjører en bulket Fiat 500, og etter å ha sikret seg en stor sum penger kommer spørsmålet opp om han ikke skal kjøpe en ny bil, men han vil heller omlakkere den gamle som har en helt annen sjel enn nye biler.

 

På tur

Det er denne sjelen Tomas ønsker vi skal føle på kroppen når han inviterer undertegnede ut på tur i Fiat 500 L fra 1971. Det er vel en underdrivelse å si at de 18 hestene sparker godt ifra, men Fiaten har noe helt annet som nye biler mangler og det er en helt spesiell karakter. Litt lunefull under bakkestart, bilen behøver turtall for å komme i gang og girkassen er meget spesiell.

Vi kan ikke huske at usynkronisert-girkasse har blitt levert i personbil så sent som 1971, det var mer vanlig i lastebiler. Girkassen synkroniserer ikke girene, man kan dermed ikke skifte rett fra 3- gir til 2-gir, man må bruke kløtsjen en ekstra gang mellom hvert girskift. Det er slike ting som gir bilen sjel.

Forbausende romslig er den lille bilen også. Tomas er 1, 90 og skribenten nesten like lang, men likevel sitter vi godt til tross for lengde på bare 2,97 meter.

Motorlyd og støy fra drivverk er også helt annerledes enn på nye biler, sammen med et herlig design medfører dette at kjøreturen oppleves som en tidsreise tilbake til Italias trange gater og smug. I denne type bil dro hele familien på piknik med nistekurven bak, en slik kurv har Tomas også montert. Tidsreisen tilbake er med andre ord komplett!

 

Få biler på veien

-Sjekket Finn.no og fant få gamle Fiat 500 til salgs. Bilen må vel være ganske ettertraktet?

– Ja det er de. Italias folkevogn er populær og i løpet av de minuttene vi har snakket sammen her inne i butikken har to par fotografert bilen på utsiden. Denne bilen vekker faktisk mer oppsikt enn nye dyre sportsbiler på veien, når jeg stopper på en bensinstasjon kommer det alltid bort folk som stiller spørsmål om bilen. Etterhvert har jeg opparbeidet meg god kunnskap om hele historien til Fiat 500 slik at de fleste spørsmål om bilen kan besvares, forteller Tomas.

– Hvordan er prisutviklingen på Fiat 500?

– Bilene stiger i verdi. Det er faktisk behagelig å tenke på at min lille Fiat trekker mennesker inn i butikken og bilen stiger i verdi. Samtidig gir bilen meg en spesiell kjøreglede jeg ikke finner i nye biler, avslutter Tomas.

 

Fakta om Fiat 500

Hvem skulle tro at Italias «folkevogn» ville oppnå slike høye priser som veteran, på nett finner vi restaurerte utgaver av ‘71 Fiat 500 til 24.000 dollar, for å lage en liten sammenligning trekker vi frem en ny Ford Mustang, den starter i USA på $25,185. Artig er det også at Italias kjæledegge som startet produksjonen i 1957 eksisterer den dag i dag under samme navn, men bilen har vokst med årene. I 1972 var dette en typisk bybil med en lengde på 2,97 meter, en 500 kubikk stor motor presset ut 18 eller 22 hester avhengig av motoroppsett. Siden bilen bare veide 500 kilo var den beskjedne motoreffekten nok til å nå en topphastighet på 95 km/t.

 

 

Tomas er tilgodesett med luksusutgaven av Fiat 500, dashbordet er i eksklusiv plast istedenfor metall, det er stort sett hele «luksusen».

 

 

Motoren er tosylindret, luftkjølt og presser ut 18 hester.

Fiat 500 fra 1971 virker mye større på bilde enn i virkeligheten, men med Tomas Sættem ved siden av kommer proporsjonene bedre frem. Fiat 500 er blant de minste bilene med lengde på 2,97 meter, likevel er det plass til 1,90 m lange Tomas Sættem.
Det burde være unødvendig med et slik skilt, dessverre er det enkelte som er uforsiktige og lager skader.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen