Skip to content

MotormagazinetMotormagazinet
Motormagazinet
Nyheter om bil, båt og motor

  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad
FacebookTwitter
Søk
  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad

Hyundai IONIQ- Tre forskjellige drivlinjer på samme bil

Hyundai IONIQ

Hyundai lanserer nykommeren IONIQ i en rekke forskjellige varianter. Motormagazinet tester IONIQ hybrid denne gang. IONIQ elbil er også klar for levering og neste år kommer også IONIQ ladbar hybrid-utgave.

Hyundai IONIQ hybrid er en helt ny modell produsert på en ny, egenutviklet plattform skreddersydd til å takle flere drivlinjer på samme modell. Ditt kjøremønster avgjør hvem av de tre variantene det er fornuftig å velge. Dette er en typisk familiebil med masse utstyr til rett pris.

Hybrid drivlinje

Vi tester altså hybriden denne gang, for elbilen kommer vi tilbake til ved en senere anledning. Hyundai IONIQ hybrid leveres med en 1.6-liters bensinmotor i front som sender kreftene videre gjennom en DCT dobbeltclutch automatisk girkasse og får hjelp av en elmotor til fremdrift helt opp til 120 km i timen.

Til sammen gir hybridlinjen 141 hester med 261 Nm i dreiemoment. Hybrid-teknologien er velkjent fra Toyota fra tidligere, men Hyundai har utviklet sin egen drivlinje ved å droppe trinnløs automat til fordel for DCT dobbeltclutch automatgir med helt vanlige girskift.

Hyundais automatgir er egenutviklet og girer litt mykere enn VW-kassene og gir dermed en behagelig kjøreopplevelse. Sjåføren kan velge mellom SPORT og ECO funksjon. SPORT sørger for at bilen holder lavere gir lenger og at kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor utnyttes maksimalt. I ECO fungerer girkassen mest mulig økonomisk ved å tilpasse giring og effekt til god drivstofføkonomi.

Biltype   

Hyundai IONIQ er først og fremst en praktisk familiebil og fremstår som romslig kompaktmodell med en lengde på 4,47 meter og akselavstand på hele 2.7 meter gir god innvendig plass, spesielt baksetepassasjerer nyter godt av god beinplass. Baksetepassasjer vil også sette pris på god takhøyde, de over 180 cm har ikke problem med takhøyden.

Bagasjerommet måler 443/ 1505 liter. Det er også meget bra i denne klassen. Understellet har behagelig mykt oppsett og gir sammen med hybridlinjen en meget komfortabel kjøretur.

Under kjøreturen merker vi at bensinmotor og eldrift jobber sømløst sammen og det er praktisk umulig å merke hvilke av de to som står for fremdriften. Tradisjonelt design istedenfor det futuriske med en familievennlig komfort på veien er nok en fordel, dette er ikke bilen for sportsvognfolket. Målgruppen er helt vanlige familier som setter pris på en behagelig bil med masse utstyr til riktig pris. Dette gjelder for øvrig alle tre varianter av Hyundai IONIQ.

Elbil IONIQ

Mestselgende utgave av Hyundai IONIQ blir nok elbilen Electric om avgiftsfritaket vedvarer. Den har samme karosseri, men en hel elektrisk drivlinje bestående av et 28 kW/t batteri som gir en rekkevidde på opp til 280 km.

Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse.  Ladetiden er klasseledende med 90 % batterikapasitet på kun 25 minutter. Elbil utgaven er også klar for bestilling nå.

I 2017 kommer også den tredje utgaven av IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

Komplett utstyrsnivå

Teknikkpakken sørger for at alt ønskelig utstyr er tilgjengelig på alle varianter Hyundai IONIQ. Bilen har til og med standardutstyr som vi må opp i langt høyere prisklasse for å finne.

Induksjon ladeplate for trådløs lading av mobil følger med, en smart cruisekontroll som sørger for ar du holder avstanden til forankjørende virker også i køkjøring. Dette er en fordel siden SCC (Smart Cruise Control) ofte ikke virker under 30 km/t, men det gjør denne. Ryggeproblematikk blir redusert ved hjelp av RCTA radar (Rear-Cross Traffic Alert), radaren varsler om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner.

 

Konklusjon

Hyundai har laget en praktisk familiebil med masse utstyr til rett pris, kvaliteten er god med veldig lite hardplast rundt førerplassen. Selve hybridteknologien er nesten den samme som i hovedkonkurrent Prius, men Hyundai IONIQ hybrid leveres med dobbeltclutch-automatgir som gir normale girskift. Dette medfører at Hyundai IONIQ er meget behagelig på veien, et lite pluss er elektromotoren som tillater elektrisk drift opp til 120 km/t.

Faktaboks

Hyundai IONIQ hybrid

Motor: R4 bensin + el

Slagvolum: 1,6-liter

Effekt: 131 hk

Moment: 265 Nm 

Gir: 6-trinns automat

0-100km/t: 10,8 sekunder

Toppfart: 185 km/t 

Forbruk blandet: 0,34 l/mil

Co2 utslipp: 79 g/km

Egenvekt: 1.370 kg

Tilhengervekt: Ikke tilgjengelig

Lengde: 4,47 m

Bredde: 1,82 m

Høyde: 1,46 m

Akselavstand: 2,70 m

Utstyrsnivå: Teknikkpakke

Bagasjeroms volum: 443/1.505 liter

Pris fra: Kr 266.050,-

Pris prøvekjørt utgave: Kr 282.050,-

Category: BiltesterBy Frode Skarpnord4. March 2017
Tags: biltestelbilhybridHyundai IONIQtest

Author: Frode Skarpnord

Post navigation

PreviousPrevious post:Vognalliansen i HaldenNextNext post:Dronelevering kan spille nøkkelrolle i fremtiden

Les mer om

Volvo XC40 – Klassisk Urban SUV
27. March 2018
Toyota Land Cruiser – Bil for vei og utmark
27. March 2018
Subaru Impreza – TØFF OG SPORTY
16. March 2018
Nissan Leaf – MYE NYTT!
13. March 2018
Hyundai Kona – Praktisk sjarmør
9. March 2018
VW T-Roc SUV – Spennende!
8. March 2018
DP Reklamebyrå
Sandesundsveien 2
1724 Sarpsborg
Telefon +47 913 53 111

TIPS OSS:
post@motormagazinet.no
Ansvarlig redaktør:
Jon Henriksen
Mob. 913 53 111

Redaksjon:
Frode Skarpnord - 473 44 621
Øivind Karlsen - 489 52 028
Salgssjef
Tore Nystrøm - 901 49 757

Salg
Stig Grindahl 480 68 283
Grafisk designer
Mona Jansen - 915 45 044

Art director
Harald Brorstad - 915 87 001
Motormagazinet