Skip to content

MotormagazinetMotormagazinet
Motormagazinet
Nyheter om bil, båt og motor

  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad
FacebookTwitter
Søk
  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad

Regelverk for lavutslippssoner

Kommuner kan innføre lavutslippssoner i områder med høy lokal forurensing. En slik ordning er permanent og gjelder hele året. Kjøretøy med høye utslipp må betale gebyr for å kjøre i sonen.

– Dette er først og fremst en stimulans til raskere utskifting av forurensende dieselkjøretøy, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Forskrift om lavutslippssoner trådte i kraft i desember 2016. Nå har Statens vegvesen gitt ut en veileder om hvordan reglene kan praktiseres.

Kommunene må utfylle forskriften med lokale regler blant annet om hvilke deler av kommunen som skal omfattes, hvilke biler som må betale i sone og gebyrenes størrelse. Kommunene må også bestemme hvordan gebyrene skal kreves inn. En lavutslippssone fastsettes for seks år.

Utslipp fra diselmotorer

Bakgrunnen for lavutslippssonen er beregninger og målinger fra de siste årene som viser at dieselmotorer slipper ut til dels mye mer NOx og partikler i virkelig trafikk og ved lave temperaturer enn det Euroklasse-godkjenningen tilsier. Dette fremgår av rapporter Transportøkonomisk institutt har utarbeidet for Vegvesenet.

Dieselmotorer står for mye av de potensielt helseskadelige NOx-utslippene. I tillegg er små partikler i eksosen (PM 2,5) bidrag til lokal luftforurensing.

Vegvesenet godkjenner

Kommuner som vil innføre lavutslippssoner må få planene godkjent av Statens vegvesen.

Vegvesenet skal gå god for at sonen innføres i områder som er utsatt for lokal forurensning fra bilparken, og at det er utformet gode løsninger for registering, betaling, kontroll og håndheving av reglene.

Statens vegvesen anbefaler at det legges gebyr på de biltypene som i størst grad er opphav til problemet, heter det i veilederen.

Lavutslippssone gjelder hele året

Tiltak på dager med spesiell høy forurensning har vært i bruk i Oslo og i Bergen. Til forskjell fra kortvarige kjøreforbud, datokjøring og høye takster i bomringen på enkelte dager, skal en lavutslippssone gjelde hele året. Dette gir en stimulans til utskiftning av forurensende kjøretøy.

Nye lastebiler og busser med Euro VI dieselmotorer har i dag betydelig lavere utslipp. På grunn av tilsetning av Adblue i forbrenningen, er tunge kjøretøy i Euro VI-klassen renere enn selv nyere diesel-personbiler.

Category: UkategorisertBy Harald Brorstad28. February 2017
Tags: lavuttslippssonerregelverk

Author: Harald Brorstad

Post navigation

PreviousPrevious post:Kia Stinger i tøffe vintertester i ArjeplogNextNext post:Tør ikke sitte på i selvkjørende bil

Les mer om

Dieselbilsalget i Norge stuper
11. April 2018
Kan spare mye vann
23. March 2018
SEAT snart tilbake i Norge
23. March 2018
20 nye hydrogenstasjoner i Norge
23. March 2018
«Alle» må ha alkolås
23. March 2018
Finner P- plassen for deg
23. March 2018
DP Reklamebyrå
Sandesundsveien 2
1724 Sarpsborg
Telefon +47 913 53 111

TIPS OSS:
post@motormagazinet.no
Ansvarlig redaktør:
Jon Henriksen
Mob. 913 53 111

Redaksjon:
Frode Skarpnord - 473 44 621
Øivind Karlsen - 489 52 028
Salgssjef
Tore Nystrøm - 901 49 757

Salg
Stig Grindahl 480 68 283
Grafisk designer
Mona Jansen - 915 45 044

Art director
Harald Brorstad - 915 87 001
Motormagazinet