Bilene i rally-VM får hissigere utseende og ytelse

VM i rally (WRC) har fått nye regler. Det betyr minst 80 hk mer enn i forrige sesong, forbedrede kjøreegenskaper og et nytt og heftig utseende.

Som første fabrikkteam viste Hyundai nylig frem sin versjon på den tradisjonsrike Monzabanen i Italia.

De nye reglene har vært under utarbeidelse siden 2014 og forandringene er så store at alle teamene nå starter fra null. Målet er å gjøre rally mer spektakulært. Det handler om bedre aerodynamikk, forbedret veigrep og øket antall hestekrefter fra ca 300 til 380. Økningen i effekt kommer fra turboen som nå blir tilført enda mer…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VM i rally (WRC) har fått nye regler. Det betyr minst 80 hk mer enn i forrige sesong, forbedrede kjøreegenskaper og et nytt og heftig utseende.

Som første fabrikkteam viste Hyundai nylig frem sin versjon på den tradisjonsrike Monzabanen i Italia.

De nye reglene har vært under utarbeidelse siden 2014 og forandringene er så store at alle teamene nå starter fra null. Målet er å gjøre rally mer spektakulært. Det handler om bedre aerodynamikk, forbedret veigrep og øket antall hestekrefter fra ca 300 til 380. Økningen i effekt kommer fra turboen som nå blir tilført enda mer luft. I tillegg har bilen fått en aktiv senterdifferensial som er datastyrt og fordeler kraften til hjulene på en mer effektiv måte. Forbedret aerodynamikk bidrar også positivt til bilens kjøreegenskaper.

Godt likt av sjåførene

Hyundais egne sjåfører gir uttrykk for at dette er forandringer ikke bare de vil merke, men også publikum. – Dette gjør oss i stand til å pushe enda hardere, sier stjernesjåfør Thierry Neville (B), sjåføren som ble nr to i VM i år.

Bilene er også mer fleksible, siden de kan tilpasses hver sjåførs kjørestil bedre enn før. Da kan sjåfører som fjorårskometen Hayden Paddon (NZ) tilpasse bilen enda bedre til sin kjørestil. En kjørestil som norske Ole-Martin Lundefaret har en stor del av æren for. Ole-Martin har i årets sesong jobbet tett med Paddon for å få en enda mer kjøring. – Det er en fordel for Paddon at bilene nå går fortere, sier han. Her snakker vi nemlig om en sjåfør med eksremt høy toleranse for fart. – Også den datastyrte differensialen vil gjøre at bilen kan tilpasses hans kjørestil enda bedre enn før, sier Lundefaret.

2017 blir en milepælsesong for øverste divisjon i rallysporten, og for de som lurer på om de skal på WRC-løp som tilskuer, så er dette året!

 

Artikkelen fortsetter under annonsen