Skip to content

MotormagazinetMotormagazinet
Motormagazinet
Nyheter om bil, båt og motor

  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad
FacebookTwitter
Søk
  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Moss
    • Motormagazinet Fredrikstad

Ford Ranger – Maskulin pickup

Nye Ford Ranger er bygd for å brukes. Ranger kan vade gjennom 80 cm vann, trekke 3,5 tonn og frakte 1250 kilo gods. En maskulin pickup.

Ford Ranger, 2016-modellen, er forbedret med en rekke design-, kapasitet- og teknologioppgraderinger, men det tøffe konseptet er beholdt.  Kjør hvor som helst, når som helst, er fremdeles grunntanken bak Ford Ranger.

 

Forbedret drivstofføkonomi

Ranger har en god markedsandel internasjonalt. Bilmodellen var Europas mestselgende pickup i 2015 med over 27.300 biler, og de økte markedsandelen med hele 27 %. Nå ser det ut til at pickup-trenden endelig har kommet til Norge også.

Tidligere var enkelte svært bekymret for driftskostnader på denne typen biler, men nå leveres Ranger med Auto-Start-Stop-teknologi og elektrisk styring som bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17 prosent, sammenlignet med fjorårets modell. Det er uten å redusere effekten, for motorutvalget består av 130- og 160 HK-varianter av Fords nyeste 2.2-liters TDCi dieselmotor og den kraftige, 5-sylindrede 3.2-liters motoren på 200 hester.

160-hesteren gir et godt eksempel på nykommerens drivstofføkonomi med et forbruk på 0,65 l/mil. Det betyr et CO2 -utslipp på 171 g/km. De som velger topputgaven, har heller ingen grunn til bekymring for driftskostnader. Vi kjørte nemlig den sterkeste utgaven med 3,2-liter dieselmotor, automat og 200 hk. Bilen klarer seg med 0,87 l/mil.

 

Tøffere enn forgjengeren

Ford Ranger fremstår enda mer maskulin i 2016-utgaven. Panseret har blitt mer lik Mustang med to skarpe knekker, bakskjermene har vokst i bredden og helhetsinntrykket er tøft. Stigtrinnene er også forandret, nå er de brede og praktiske.

Fronten er ny med samme DNA som Fords nye designspråk. På plass i førerstolen begynner prøveturen med å bemerke at motorlyden er bedre dempet enn tidligere. Ford Ranger innehar ikke den forfinede personbilegenskapen til enkelte konkurrenter på veien, men har sin helt egen nisje ved at Ranger er en mer maskulin bil. Bilen gir en følelse slik at vi har lyst til å kjøre rett over rundkjøringen istedenfor å kjøre rundt. Bakenden rister litt på ujevn vei med tom bil, men dette er helt som forventet med bladfjærer som takler tung last. Det må også nevnes at vi ble glad i automatgiret, 20.000 opp i pris fra manuelt gir, er vel anvendte penger.

 

I terrenget

Ford Ranger er en ekte terrengbil med 4×4 og reduksjonsgirkasse slik at det er en lavgirserie tilgjengelig. Til vanlig bruker vi 2H-serien, da har vi bakhjulsdrift for å spare drivstoff, men det er enkelt å skifte over til 4H firehjulsdrift via hjulet i midtkonsollen. Et klikk til så er vi over i 4L, alle gir har lavere utveksling, slik at mer moment går ut til hjulene.

For de virkelige utfordrende situasjonene i terrenget, er det mulig å legge inn en elektrisk sperre på bakakselen også. Offroad-pakken er tilvalg med beskyttelsesplater under motor, girkasse og drivstofftank. Pakken koster 5.500 og inkluderer også elektrisk differensiallås på bakakselen.

 

Passer de fleste

Det er vanskelig å finne svakheter i modellutvalget. Ford Ranger leveres med tre forskjellige kabintyper og fire utstyrsversjoner.

Ranger er greit utstyrt allerede fra det rimeligste utstyrsnivået XL, da følger blant annet elektronisk stabilitetskontroll og elektriske vinduer med. Det er to trappetrinn til før vi kommer til demobilen med alt utstyr i Wildtrak-utgaven. Vår bil er en 4-dørs Rap Cab, med kortere førerhytte en Double Cab, men de små bakdørene kan likevel åpnes 90 grader for enkel innlastning av gods.

Den store kabintypen Double Cab varebil mangler av avgiftsmessige årsaker bakerste seterad. Denne plassen er praktisk til å låse inn verdifullt verktøy man ikke ønsker skal være utsatt bak på lemmen. Hardtop med vinduer i bilens farge kan gjøre den samme jobben med å beskytte eiendelene, men det er opp til kunden om han ønsker en tett hardtop eller en åpen bedliner på lemmen.

 

Ny teknologi

Utviklingen innen teknologi går i rasende fart og Ranger er nå blitt oppgradert med Ford SYNC 2 og en ny 8″ berøringsskjerm med talestyring og Adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler med filskifteassistent og trafikkskiltgjenkjenning.

Dette utstyret er nytt av året og det stopper ikke der, for ved å kople opp «Siri» via mobilen, så leses også tekstmeldinger opp via talestyring.

 

Category: BiltesterBy Harald Brorstad23. June 2016

Author: Harald Brorstad

Post navigation

PreviousPrevious post:Opel viser maritime musklerNextNext post:Ssangyong Rexton fornyer seg

Les mer om

Volvo XC40 – Klassisk Urban SUV
27. March 2018
Toyota Land Cruiser – Bil for vei og utmark
27. March 2018
Subaru Impreza – TØFF OG SPORTY
16. March 2018
Nissan Leaf – MYE NYTT!
13. March 2018
Hyundai Kona – Praktisk sjarmør
9. March 2018
VW T-Roc SUV – Spennende!
8. March 2018
DP Reklamebyrå
Sandesundsveien 2
1724 Sarpsborg
Telefon +47 913 53 111

TIPS OSS:
post@motormagazinet.no
Ansvarlig redaktør:
Jon Henriksen
Mob. 913 53 111

Redaksjon:
Frode Skarpnord - 473 44 621
Øivind Karlsen - 489 52 028
Salgssjef
Tore Nystrøm - 901 49 757

Salg
Stig Grindahl 480 68 283
Grafisk designer
Mona Jansen - 915 45 044

Art director
Harald Brorstad - 915 87 001
Motormagazinet